מס' צפיות - 256
דירוג ממוצע -
שכחת התורה והמצוות
מאת: דוד דרומר 06/01/10 (19:51)

  

"בני, תורתי אל תשכח ומצוותי יצור לבך. כי אורך ימים ושנות חיים ושלום יוסיפו לך. חסד ואמת אל יעזבוך, קשרם על גרגרותיך, כתבם על לבך. ומצא חן ושכל טוב בעיני אלוקים ואדם" (משלי ג'/א'-ד').

 

המורה החכם קורא לתלמידו יקירו, שישמור ויקיים את התורה ומצוותיה. התורה - כביטוי לאווירה נינוחה הקיימת באורח חיים לאור התורה והמצוות כביטוי מעשי, מוחשי, בחיי היומיום. הוא פונה בביטוי "בני" - תלמידי, יקירי, " תורתי אל תשכח" - את תורתי, שהיא תורת חיים לדרכי הנהגה נאותים, זכור ואל תשכח "ומצוותי יצור לבך" - את מצוותי תנצור (תשמור) בלב שהוא מקור הרגש, כדי לקיימם באופן מעשי כראוי.

השכר הטוב על קיום התורה ומצוותיה עלי אדמות: "כי אורך ימים ושנות חיים ושלום יוסיפו לך" - אריכות ימים איכותית בשנים, של בריאות, שלווה, רוגע וחיים טובים. "חיים ושלום" - גם חיים וגם שלום - שקט ושלוה יוסיפו לך מן השמים. כאשר מנהלים את החיים מתוך חכמה אין בזבוב זמן על דברים שליליים, יש ניצול נכון של הזמן וכל יום הוא ארוך יותר לצורך קיום דברים חיוביים המוסיפים  "שנות חיים ושלום".

"חסד ואמת אל יעזבך" - מעשים טובים מתוך יושר ואמינות ימשיכו להיעשות על ידך. ה"אמת" מבטאת את קיום החובה, שורת הדין ואילו ה"חסד" מבטא את העשיה מעבר להיגיון הפשוט ולחובה, לפנים משורת הדין.  המושג "חסד ואמת" מבטא עשיית מעשה שיש בו את שני ההיבטים: קיום חובה אך ללא צפייה לקבלת גמול על כך. מצד אחד - אל תפסיק לעשות מעשי חסד ואמת ומנגד - אם תשמור את התורה והמצוות, ה' יעשה עמך חסד ואמת, שלא יעזבו אותך.

החכם נותן לכך הסבר במשל: "קשרם על גרגרותיך, כתבם על לבך" - תקשור כביכול את החסד והאמת בשרשרת כמו קמיע המונח על צווארך. דהיינו: כתוב אותו כביכול על לוחית - דיסקית, התלויה כנגד לבך, מקור הרגש, כדי שתזכור אותו תמיד. כמו שה' זוכר את החסדים שבני-אדם עושים, כך עלינו לזכור את החסדים שעושים עמנו. מידת "הכרת הטוב"  היא אחת המידות החשובות ביותר בחיי האדם.

עצה טובה היא לכל אחד, להפנים את המושג החשוב -חסד ואמת - כיסוד הנהגה ערכי ולהקדיש מחשבה ורגש בקיומם, ולהשתדל ליישמם תמיד כראוי ועל ידי כך יתקיים: "ומצא חן ושכל טוב בעיני אלוקים ואדם". אם תשמור על מידות בסיסיות נעלות וערכיות אלה, תמצא חן - תהיה אליך חיבה רגשית של הערכה והערצה. "וכל טוב" - תבונה עילאית כתוצר של חשיבה נבונה, בעיני אלוקים ובעיני הבריות.

מצוות התורה ביישום מעשי, נועדו לתת מהות איכותית לחיי האדם, בעשיית מעשים טובים ובכך - מתן נחת לה' בורא עולם ומנהיגו ולבריות אשר חיים בו.

 

 

                                                                                              ד"ר אברהם גוטליב

הכותב הוא מנהל "אורי עוז הפקות"- מיזמים חינוכיים,קשרי קהילה ומשימות לאומיות. חבר בעמותות "רוח טובה" ו"החוויה היהודית",מנהל אתר אינטרנט בשם "תורה" כתובת האתר:www.torah.in/he1

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר