משלי שלמה:
"ה' בחכמה יסד ארץ כונן שמים בתבונה. בדעתו תהומות נבקעו ושחקים ירעפו טל. בני אל ילוזו מעיניך נצור תושיה ומזימה ויהיו חיים לנפשך וחן לגרגרותיך. אז תלך לבטח דרכך ורגלך לא תיגוף. אם תשכב לא תפחד, ושכבת וערבה שנתך. אל תירא מפחד פתאום ומשואת רשעים כי תבוא. כי ה' יהיה בכסלך, ושמר רגליך מלכד" (משלי ג'/יט'-כו').
מעלה נשגבת וייחודית לחכמה, כאשר שימשה כמרכיב ייחודי בבריאת העולם שה' הסתייע בה בבריאתו את העולם:
"ה' בחכמה יסד ארץ כונן שמים בתבונה" - בחכמה ה' יסד (הניח) את יסודות הארץ על הימים ואת השמים הקים בתבונה מתוך התבוננות ועיון מעשיים.
"בדעתו תהומות נבקעו ושחקים ירעפו טל" - בדעתו העליונה והנשגבת מדעת האדם נבקעו, פרצו ועלו מן התהום, מעיינות חזקים בעוד שענני השמים הורידו משקעים, טל ומטר, להשקות ולהרוות את האדמה.
ה' ברא את העולם בחכמה אדירה הנשגבת מבינתנו מבחינת שמים וארץ. החכמה היא תבונה עיונית יסודית מתוך ידע עצום שה' יישם חלק תיכנון בקפידה בבריאתו את העולם.
היטיב לבטא זאת דוד המלך נעים זמירות ישראל:
"מה גדלו (עצמוּ) מעשיך ה', מאוד עמקו מחשבותיך" (תהלים צ"ב/ו')
"מה רבו מעשיך ה' כולם בחכמה עשית, מלאה הארץ קניינך (מעשיך)" (תהלים ק"ד/כד')
המורה החכם והמלומד, פונה לתלמידו יקירו בקריאה לדבוק בחכמה, בתבונה ובדעת, שהן תכונות יסוד שה' השתמש בהן בבריאת העולם כדי לאפשר את החיים עלי אדמות. יסודות חשיבה אלו חשובים ונחוצים לחיים, יעילים וטובים.
"בני, אל ילוזו מעיניך נצור תושיה ומזימה" - אל תזלזל בתכונות פרסום של בריאת העולם: חכמה תבונה ודעת. אלא, שמור בלבך היטב כדי ליישם בחיים תושייה(עצה טובה ויעילה) לצד מזימה, שבדרך החיוב היא מחשבה הגיונית וסבירה. התושיה - כעצה טובה וכיוזמה לפתרון בעיות ותקלות, והמזימה - כמחשבה חיובית, הן שני סוגים של חכמת חיים.
"ויהיו חיים לנפשך וחן לגרגרותיך" - חכמת חיים לסוגיה מהווה עבורך "חיים לנפשך", לעצמך לטובתך ובדרך משל "יין לגרגרותיך", קישוט נוי מפואר כתכשיט לצווארך. דהיינו, החכמה היא דרך לחיים יעילים טובים ובריאים, אשר מאפשרים לאדם להתמודד עם הקשיים ולמצוא פתרונות הוגנים, ישרים ויעילים. החשיבה החיובית היא כחן תכשיט נוי לאדם, המעניקה לו תחושה טובה מעשייה ברוכה.
"אז תלך לבטח דרכך ורגלך לא תיגוף" - דרכך תהיה בטוחה ורגלך לא תיכשל בדרך, כאשר ההצלחה תהיה מנת חלקך. יישום החשיבה החיובית המעשית בתושייה ובמזימה, מעניק לאדם ביטחון ושקט נפשי.
"אם תשכב לא תפחד ושכבת וערבה שנתך" - כאשר תשכב לישון, תהיה שנתך ערבה ושלווה, ללא טרדות וללא חלומות רעים.
"אל תירא מפחד פתאום ומשואת רשעים כי תבוא" - הכלל הייחודי הוא: אל תפחד ותחשוש מאסון פתאומי בלתי צפוי וגם לא "משואת רשעים" - מפורענות רשעים שתבוא.
"כי ה' יהיה בכסלך ושמר רגלך מלכד" - שהרי, ה' יהיה בכסלך (בעזרך) למען ביטחונך, כדי שלא תלכד ברגליך ברשת הרשעים. החשיבה החיובית המעשית, פורשׂת רשת ביטחון ממצבים שליליים. כך היא החשיבה המעשית המשלבת אמונה ועשייה חיובית.
ד"ר אברהם גוטליב