מס' צפיות - 248
דירוג ממוצע -
ושמחת לפני ה' אלוקיך
פרשת השבוע ראה
מאת: דוד דרומר 05/08/10 (23:00)

פרשת "ראה"

                 מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

"ושמחת לפני ה' אלוקיך...במקום אשר יבחר ה' אלוקיך לשכן שמו שם...

ושמחת בחגך...והיית אך שמח" (דברים ט"ז/יא'-טו').

פרשת המועדים מבהירה שיש לחוג את החג במקום אשר יבחר לו ה'. האדם עוזב את ביתו בשלושת הרגלים ומתאחד עם כל ישראל בעלייה לרגל - כדי לקבל ברכת ה' אך בעיקר להיות מושפע ממקום תורתו. האדם חש התרוממות רוח בדבקות בה' ובתורתו ומקיים את הציווי:  "ושמחת... והיית אך שמח".

הרש"ר הירש אומר שיש הבדל בין "ושמחת" לבין "והיית אך שמח". הביטוי "ושמחת" מכוון לפעולה זמנית,  ואילו "והיית אך שמח" הופך את השמחה לתכונה, לאופי קבוע של אישיות האדם. שמחה הטבועה בתוך האדם אינה מוגבלת לתקופת החגים אלא נמשכת אל חיי היום יום. המפגש בחגים בעליה לרגל עם עולי רגל נוספים מחדירה באדם שמחה אמיתית ופנימית הצומחת על יסוד ההשתייכות הלאומית, אשר מקבלת בחגים משמעות עמוקה יותר. אך, השמחה קיימת לא רק בגלל האסיף ותנובת היקב והגורן. אהבת התורה ולימודה מחדירים באדם שמחה אמיתית.

רבי מאיר שמחה הכהן מדווינסק - בעל משך חכמה - אומר: והיית אך שמח - תשמח כל הזמן. שהשמחה מביאה לקיום עמוק של מצוות. משמע: הציווי "והיית אך שמח" מבטא  הוויה מתמדת, ולאו דווקא בחג. אנו מחויבים לקבוע את השמחה בתוכנו, בקביעות.

רש"י אומר שאין זה לשון ציווי אלא לשון הבטחה. כאשר יהודי מקיים את מצוות ה' כראוי, מבטיחה לו התורה שיחולו עליו השמחה והברכה בכל מעשי ידיו. השמחה תהיה קבועה במעונך ובתוכך, גם בתקופות של עצב וקשיים.

לא פעם אנו שואלים את עצמנו: מדוע האדם אינו שמח כל הזמן? כנראה שתחושת החסר משפיעה עליו.עלינו לחזק אדם שישמח בחלקו וללמדו להתבונן כראוי על המציאות ועל מה שה' העניק לו. כאשר אדם מתבונן בסביבתו בראיה חיובית, הדבר מביאו לעשיה חיובית ולשמחה. והיית "אך" שמח - בכל מצב ובכל רגע בחיים, גם כאשר המצב קשה יש לראות התמונה ברוח אופטימית.

רבים בשואה אמרו - הנאצים הארורים יכולים לקחת מאיתנו אוכל, תפילה, ארבעת המינים, ישיבה בסוכה, אך מצווה אחת לא יוכלו למנוע מאיתנו - "והיית אך שמח". השמחה החזיקה אותם גם במצבים הקשים ביותר שחוו, עזרה להם לעמוד באתגרים הקשים והצילה את חייהם.

אחת מארבעים ושמונה דרכים שהתורה נקנית בהן היא השמחה. קהתי מבהיר, שמתוך שמחה מתרחב הלב ומחדד השכל ומתפקח הזיכרון. עשיה מתוך שמחה מביאה לשלמות המעשה, כפי שמדגיש הרב קוק: "העונג והשמחה הם דברים מוכרחים להיות מתלווים אל כל עסק רוחני, רק כשיתענג האדם וישמח במעשה הטוב והישר, אז יהיה חרוץ לעשותם בתכלית שלמותם ולהוסיף עליהם מדי יום ביומו". (מתוך אוצר יקר)

נמצאנו למדים, שהשמחה גורמת לאושר, פותחת את הלב - מפעילה שפע תכונות רגשיות ומוסיפה אנרגיה חיובית. לכן, טוב יעשו כל הקשורים בחינוך - הורים ומורים - אם ישכילו להקנות לילדיהם/תלמידיהם ערכים וכלים ללמידה מתוך שמחה, באשר זו תורמת להתמודדות טובה עם כל קושי ומטפחת מוטיבציה, סקרנות, הקשבה, הנאה והצלחה רבה.

                                                                                                   ד"ר יחיאל שרמן

הכותב הוא מנהל "אורי עוז הפקות"- מיזמים חינוכיים,קשרי קהילה ומשימות לאומיות. חבר בעמותות "רוח טובה" ו"החוויה היהודית",מנהל אתר אינטרנט בשם "תורה" כתובת האתר:www.torah.in/he1

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר