מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"
"אָדָם עָרוּם כֹּסֶה דָּעַת, וְלֵב כְּסִילִים יִקְרָא אִוֶּלֶת. יַד חָרוּצִים תִּמְשׁוֹל, וּרְמִיָּה תִּהְיֶה לָמַס. דְּאָגָה בְלֶב אִישׁ יַשְׁחֶנָּה, וְדָבָר טוֹב יְשַׂמְּחֶנָּה. יָתֵר מֵרֵעֵהוּ צַדִּיק, וְדֶרֶךְ רְשָׁעִים תַּתְעֵם". (משלי י"ב/כג'-כו')
לפנינו תקבולות ניגודיות בדבר מעלתו של הפיקח, יתרון החרוץ במלאכתו, יתרון צדקת הצדיק כדרך חיים בהבדל עצום מן הרשע - בהתאם לפער העצום שבין הצדק לרישעות. לפנינו גם תקבולת משלימה שעניינה, הדרך לטפל בדאגה ואף למנוע אותה.
"אָדָם עָרוּם כֹּסֶה דָּעַת, וְלֵב כְּסִילִים יִקְרָא אִוֶּלֶת" - האדם הפיקח, במחשבתו הערמומית בעלת הטכסיסים על דרך החיוב, יודע לכסות דעתו, להסתיר את הרגשתו הפנימית בפומבי. כך הוא שומר על פרטיותו והחיסיון האישי שלו. לעומתו, הכסיל - נטול החכמה - כל כך בטוח בעצמו ומפרסם ברבים את דעתו השטותית, כי הוא בטוח שהוא אומר דברי חכמה ולכן אינו חושש. הפיקח מבין מה יש לומר בפרהסיה ומה לא ואינו זקוק לפרסם את חכמתו.
"יַד חָרוּצִים תִּמְשׁוֹל, וּרְמִיָּה תִּהְיֶה לָמַס" - ידם של החרוצים, העובדים בתבונה וביעילות, תמשול באחרים ותוכיח עצמה כעשיה אופטימאלית. שהרי הם משיגים דברים במהירות והדבר מביא להערכה מצד המעביד ולעבודה קבועה. לעומת זאת, מי שמתבטל ומתרשל בעבודתו והוא בעל יד העצלה, שלא נותנת את התפוקה הנדרשת בזמן הקצוב, יאלץ להשתעבד כדי להרוויח את לחמו.
"דְּאָגָה בְלֶב אִישׁ יַשְׁחֶנָּה, וְדָבָר טוֹב יְשַׂמְּחֶנָּה" - אם יש לאדם דאגה בלבו, וזה קורה לא אחת, עליו להשתדל לכופף ולהכניע אותה - לגבור עליה ולבטלה. זאת ועוד, כתקבולת משלימה: בשורה טובה תשמח את האדם, תעודד אותו ותבטל את דאגתו.
"יָתֵר מֵרֵעֵהוּ צַדִּיק, וְדֶרֶךְ רְשָׁעִים תַּתְעֵם" - לצדיק יש יתרון-עדיפות על פני אדם אחר, בשל היותו נוהג בכנות וביושר ועל כן הוא מצליח בפועלו. לעומתו, אלה שטועים והולכים בדרך הרשעים - דרך שלילית ומסוכנת - יאבדו את דרכם.
מסקנה:
עלינו לנהוג בפיקחות ובתבונה, ולהוציא מפינו רק דברים הנדרשים להאמר. העובד בחריצות, מתוך יושר והבנה, רואה ברכה בעמלו ולא מרמה - לא את עצמו ולא את הזולת. הסרת דאגה מלבנו ניתנת למימוש מעשי באמצעות חשיבה טובה ועשיה בדרך החיוב והישר. בנוסף, לא להסס לומר מלה טובה של עידוד לזולת. עלינו להשתדל לדבוק ולהתנהג בדרך הצדק והאמת, שתוביל להצלחה וברכה בעמלנו.
ד"ר אברהם גוטליב