ג'יימס מרסיה הרחיב את המושג האריק סוני של "זהות לעומת חוסר גיבוש התפקיד" למערכת שלבים ועמדות, המאפיינים שלב זה בגיל ההתבגרות. במערכת זו מונה מרסיה ארבע עמדות זהות, המספקות את המבנה המושגילטקסונומיה שלך ההתבגרות.
ג'יימס מרסיה הרחיב את המושג האריק סוני של "זהות לעומת חוסר גיבוש התפקיד" למערכת שלבים ועמדות, המאפיינים שלב זה בגיל ההתבגרות. במערכת זו מונה מרסיה ארבע עמדות זהות, המספקות את המבנה המושגילטקסונומיה שלך ההתבגרות.
1. חסר הגיבוש – הזהות המבולבלת של אדם שעדיין לא חווה משבר של זהות, שעדיין לא התחייב למקצוע או לאמונה כלשהם.
2. המשועבד – עדיין לא חווה משבר של זהות, אך כבר לקח על עצמו מחויבות. המחויבויות הללו אינן תוצאה של חיפוש אישי ושל בדיקה עצמית, אלא הוגשו לו מן המוכן על-ידי אחרים, בדרך-כלל ההורים. הואמקבל מחויבויות כפויות אלו ללא עוררין.
3. בעל האורכה – נמצא במצב משבר חריף, בתהליך של חיפוש פעיל אחר ערכים שעמם יוכל להזדהות, נאבק כדי למצוא את זהותו, אך עדיין לא התחייב לה, או שפיתח רק מחויבויות זמניות.
4. משיג הזהות – חווה משברים אישיים, אך פתר אותם בדרכו, ועקב פתרון משברים אישיים אלה יצר מחויבות אישית למקצוע, למערכת ערכים אישית או לאמונה דתית וכבר גיבש את עמדתו כלפי המיניות.
בחרנו להראות את ההקבלה בין עמדות האני על-ידי מרסיה לבין יצירת התפקיד הפסיכולוגי כפי שהוא בא לידי ביטוי בהתנהגות הקבוצתית.
בעל הזהות המבולבלת – פרט זה עדיין אינו נמצא במצב משבר עם קבוצת השייכות שלו, ועדיין אינו נמצא בשלב של מחויבות להפוך את הקבוצה לקבוצת ההתייחסות שלו. לפיכך לפרט זה תהיה עכבה בזרימה עם שלבי התפתחות הקבוצה. אדם זה לא ייכנס לתהליך הקבוצתי, מאחר שעדיין לא ביצע תהליכי פרידה הכרחיים מקבוצות שייכות אחרות או קודמות, ואינו מוכן להתחייב לקבוצה הנוכחית.
המשועבד – אדם זה עדיין לא חווה משבר זהות מבחינת חיפוש ובדיקה עצמית של תפישות עולם, אמונות, ערכים, תפקידים וכד', אך כבר נטל על עצמו מחויבויות. מחויבויות אלו הוגשו לו מן המוכן על-ידי אחרים, לרוב הוריו. בקבוצה מתבטאת מחויבות זו ב שמירה קפדנית שלו על חוקי הקבוצה ועל לוח הזמנים. המנחה נתפש בעיניו כסמכות, ולכן הוא מקבל כתורה מסיני את כל מה שהמנחה אומר.
בעל האורכה – חבר זה נמצא בעימות מתמיד בנושאי קונפורמיות-לא קונפורמיות, יחיד-קבוצה,, היבלעות-אוטונומיה. פרט זה בקבוצה כבר אינו מזוהה עם קבוצת שייכות מסוימת, אך עדיין לא אימץ את הקבוצה הנוכחית כקבוצת התייחסות. אדם זה נמצא במשבר זהות אמיתי ומשתמש בקבוצה כגירוי לאמון ולעימות בתהליך העימות שלו של איפה הוא נמצא לעומת האחרים.
בעל הזהות המגובשת – אותו חבר בקבוצה אשר השכיל להפוך משברים אישיים מהעבר לנקודת צמיחה וגדילה. הוא בא לקבוצה עם זהות מגובשת, מחויב למשרותיו ויודע להשתלב בצורה מאוזנת כתורם וכנתרם. אדם זה מעשיר את עצמו ומפתח את אישיותו באמצעות הקבוצה, מתוך בדיקה בוגרת וסינון מבוקר על-פי סגנון אישיותו והמבנה שלה. חבר זה מהווה דמות חיקוי ויוצר אווירת למידה וצמיחה לקבוצה בכלל ולחברים אחרים בה בפרט.
הכותב הוא דר' ירון זיו, פסיכולוג מומחה להנחיית קבוצות. נותן ייעוץ בנושאי סמכות הוריות , זוגיות ומערכות יחסים. מנהל מרכז מעוף להתפתחות אישית. 09-9588818