מס' צפיות - 158
דירוג ממוצע -
בעבר הירדן, בערבות מואב
פרשת דברים
מאת: דוד דרומר 03/08/11 (21:25)

פרשת "דברים"

 

מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

"בעבר הירדן, בערבות מואב, הואיל משה באר את התורה הזאת..." (דברים א'/ה').

רש"י מפרש "הואיל - התחיל". אם כן, נשאלת השאלה: הרי עברו 40 שנה מאז דיבר משה על דיני התורה ובמרה שם לו חוק ומשפט: שבת, פרה אדומה, כיבוד הורים וכו'.  היתכן לומר שרק עכשיו "הואיל" - "התחיל" משה לבאר את התורה?

מכאן אנו למדים מוסר השכל: ככל שאדם לומד יותר, יודע יותר ומלמד יותר - הוא מבין שהוא נמצא רק בתחילת הדרך, בראשיתו של מסע ארוך בים לימוד התורה, שעליה נאמר: "ארוכה מארץ מידה ורחבה מיני ים" (איוב י"א/ט'). התורה כל כך רחבה ומורכבת שאף משה רבנו, אחרי 40 שנות הוראה וחינוך, עדיין מרגיש שהוא עומד בפתח השער - בתחילת הדרך, עדיין לא נכנס פנימה.

נאמר: "אוהב ה' שערי ציון מכל משכנות יעקב" (תהלים פ"ז/ב'), הקב"ה אוהב את אלה המרגישים שהם עדיין בפתח, בשער, למרות גדולתם וידיעותיהם הרבות יותר מכל "משכנות יעקב" , אותם אנשים שחושבים שהם כבר שוכנים בפנים - בתוככי התורה ויודעים כבר הכל. שהרי, תכלית הידיעה היא השאיפה ללמוד יותר ולהגיע לעומק ולראות בכל צעד של התקדמות את ראשית הדרך.

עוד בהיותם במדבר, בראשית דרכם לארץ, אמר ה' לעם ישראל: "ראה נתתי לפניכם את הארץ, בואו ורשו את הארץ אשר נשבע ה' לאבותיכם...ולזרעם אחריהם" (דברים א'/ח'). ראה עכשיו את הארץ שניתנה לך. כלומר: אם תסגלו את ההרגשה שהארץ כבר ניתנה לכם ותבטחו בבורא, אזי ההבטחה תבוא לידי מימוש מלא, בקרוב. אם כן, "בואו ורשו את הארץ" שניתנה לכם עוד מימי האבות, שהרי אתם יורשים את ירושת אבותיכם ולא כובשים אדמה זרה של עם אחר. מלשונו העכשווית של משה "בואו ורשו" אנו למדים על מידת הביטחון שמשה הקנה לעם ישראל. הדבר דומה לאדם שמשתוקק למשהו למרות שנכון לרגע זה אין ביכולתו להשיג את הדבר, אך מידת הביטחון הנמצאת בו מקנה לו את התחושה שעוד מעט קט הוא ישיג את מבוקשו. אך כל זה בתנאי אחד: שזה יהיה "ולזרעם אחריהם" - שהצאצאים שלכם ילכו בדרכי אבותיכם. כפי שאבותיכם בטחו בה' והלכו בדרך התורה, כך עליכם לבטוח בקב"ה ולנהוג כפי שציווה אתכם בתורה הקדושה, שגם היא ניתנה לכם "מורשה".

חז"ל דרשו על הפסוק: "תורה ציוה לנו משה, מורשה קהילת יעקב" - "אל תקרי מורשה אלא מאורסה" (פסחים מט' ע"ב). האירוסין הם התחלת הקשר המחייב בין בני הזוג, ורק אחריהם באים הנישואים. קהילת יעקב קיבלה את התורה כמורשה אך עליה להתייחס כאילו זה עדיין שלב האירוסין, ההתחלה . יש עוד הרבה מה להכיר והרבה ללמוד למרות ההכרות הקיימת.

כך גם בפרשתנו - משה רבנו, שהיה ענק הדור לאחר לימוד מעמיק ועיסוק רב בתורה, הרגיש עדיין שהוא נמצא בתחילתה, בראשיתה של התורה ולכן נאמר: "הואיל (התחיל) משה באר את התורה" .

       דוד דרומר

www.h-y1.fav.co.il

הכותב הוא מנהל "אורי עוז הפקות"- מיזמים חינוכיים,קשרי קהילה ומשימות לאומיות. חבר בעמותות "רוח טובה" ו"החוויה היהודית",מנהל אתר אינטרנט בשם "תורה" כתובת האתר:www.torah.in/he1

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר