מס' צפיות - 203
דירוג ממוצע -
וזכרת כי עבד היית בארץ מצרים...
פרשת ואתחנן
מאת: דוד דרומר 15/08/11 (10:08)

מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

אתר:   www.h-y1.fav.co.il

 

"שמור את יום השבת לקדשו, כאשר צווך ה' אלוקיך...וזכרת כי עבד היית בארץ מצרים..." (דברים ה'/יב',טו').

קיים הבדל מהותי בין "עשרת הדיברות" המוזכרים בפרשת "יתרו" בחומש "שמות" לבין החזרה עליהם בפרשתנו, פרשת "ואתחנן" בחומש דברים, בעיקר ב"מצוות השבת". בחומש שמות כתוב "זכור" את יום השבת לקדשו לעומת פרשתנו בה כתוב "שמור". קיים הבדל מהותי בין שני המושגים "זכור" ו"שמור".

ההבדל הוא בתוכן המבהיר את הנימוק לקיום השבת.

בפרשת "יתרו", בה מצוין "זכור", הנימוק לשבת הוא: "כי ששת ימים עשה ד' את השמים ואת הארץ..." (שמות כ'/יא'). לעומת פרשת "ואתחנן" בה מודגשת המלה "שמור" והנימוק לשמירת השבת הוא "וזכרת כי עבד היית בארץ מצרים...".

קיים הבדל נוסף. ב"יתרו" מוזכרת הבהמה ללא תוספת, ובפרשת "ואתחנן" מודגש היטב על הבהמות "ושורך וחמורך וכל בהמתך..." (דברים ה'/יד').

ראוי להבהיר שפרשת "יתרו" נאמרה לדור יוצאי מצרים בתחילת דרכם, דור המדבר, שקיבלו את הלחם מהשמים, מים מהסלע, ללא שדות וכרמים. לעומת המצב לאחר 40 שנות נדודים במדבר - בארצנו שלנו -  לאדם בעבודתו בשדות, המנוחה בשבת נצרכת ומורגשת וחשובה לאדם, ואף לשור ולחמור. אך, בעיקר המנוחה מעמל השבוע חשובה לאדם היגע.

במהלך ארבעים שנות נדודים במדבר השבת היתה חשובה כדי לזכור, זכירת בריאת העולם בששה ימים ע"י הקב"ה, המילוי החומרי נברא ע"י "רוחניות" ע"י בורא עולם, לכן "הרוח" היא המשמעות לעולם ולנו - בני האדם. עלינו לזכור תמיד את עברנו - את "בריאת העולם", את המשמעות של יום שכולו שבת לחיי העולמים. השבת באה לשחרר את האדם מעמלו בעבודתו במהלך השבוע ולהחדיר בו רוחניות ואמונה - הכל כדי "לשמור" את השבת. עלינו לזכור את יום השבת מאז יציאת מצרים, מאז הפכנו לעם בקבלת התורה, חובה עלינו תמיד "לזכור" את החוויה של יציאת מצרים וקבלת התורה והמצוות - בהן מצוות זכירת השבת. השבת משמשת כבנין לכל המצוות לכן זכתה לכתיבה של "זכור" ו"שמור".

אדם בכל דור יצטרך לראות את השבת מאספקט אחד, הכולל את שני הציוויים: "זכור" ו"שמור", כך נוצרת למידה, עשייה וידיעה מתוך חוויה, למידה ומעשה, חזון ומציאות, עבר ועתיד.

ה"זכור" וה"שמור" משלימים זה את זה, כפי שמציין הרב יעקב אריאל -  "שמירת" שבת מכל מלאכה, חייבת להיות משולבת ב"זכירה", שמירה ללא זכירה היא כגוף ללא נשמה. אף זכירת השבת ללא שמירת המצוות הקשורות בשבת על כל ההלכות - אינה יעילה.

לכן כל כך חשוב השילוב של שמירה מעשית על השבת וזכירה והכל משולב כחוויות רוחניות בשבת. השבת בה לא עובדים מאפשרת להקצות זמן לחשיבה רוחנית ולהגברת האמונה וקדושת השבת.

                                                                                                              ד"ר יחיאל שרמן

 

הכותב הוא מנהל "אורי עוז הפקות"- מיזמים חינוכיים,קשרי קהילה ומשימות לאומיות. חבר בעמותות "רוח טובה" ו"החוויה היהודית",מנהל אתר אינטרנט בשם "תורה" כתובת האתר:www.torah.in/he1

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר