מס' צפיות - 171
דירוג ממוצע -
לשמור על יושר והגינות
פרשת שופטים
מאת: דוד דרומר 06/09/11 (08:10)

 

פרשת "שופטים"

 

מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

אתר:   www.h-y1.fav.co.il

"שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך..." (דברים ט"ז/יח').

הרמב"ם מבהיר חשיבות השופטים והשוטרים שיהיו בכל המקומות. שופטים אלו הדיינים בבתי המשפט, השוטרים אלו הנמצאים ברחובות ובשווקים כדי לשמור על יושר והגינות.

הרש"ר הירש מדגיש כי השופטים תפקידם להבהיר, להקנות ולהורות את תורתנו לכל העם ברחבי הארץ. נציגי התורה והיושר יבטיחו את  השפעת התורה. השוטרים - תפקידם שמירה, כדי שהמלאכה הישרה תצא לפועל.

אנו יודעים שקיום מצוות התורה מחדירות באדם אמונה בבורא עולם מחד ותורמות לקיום עולם של יושר, מאידך. עולם של הגינות, אהבת הרע, התחשבות בזולת ובניית חיי חברה מתוך אהבה כבוד ואנושיות. היינו , חובה שבכל "שער" - בכל מקום בציבור - יהיו שופטים ושוטרים, אך חשוב מאוד שכל יחיד יהיה שופט ושוטר של עצמו. ראוי לציין שההוראה "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך..." ניתנה לכל אחד, ככתוב: "תתן לך" - כדי שכל אחד יהא גם השופט והשוטר של עצמו, יבדוק כל הזמן את מעשיו והליכותיו ויגביל עצמו מעשיית מעשים אסורים.

קיים סיפור ידוע על רבי לוי יצחק מברדיטשב, שיצא עם עוזרו לאחר בדיקת חמץ לטייל ברחובות. הם פגשו מדי פעם בגוי ושאלו אותו האם יש לו מהסחורות המוברחות מעבר לגבול. כל אחד מהם השיב: "בודאי!". בהמשך, פגשו יהודים ושאלו כל אחד ואחד האם יש בידם "חמץ". השיבו כולם - כל אחד לחוד: "חלילה! הכל ביערתי". ראו ההבדל, גם כשיש אלפי שוטרים והמון חיילים מטעם הקיסר מרוסיה, עדיין רבים מכניסים סחורות ללא אישור ומוכרים אותם. אך אצלנו היהודים, ללא חיילים ושוטרים, לאחר ביעור חמץ - אין החמץ מצוי בבתי ישראל. היינו: בכל חברה חשוב וראוי שיהיו שופטים ושוטרים ובתי סוהר, אך ההצלחה האמיתית מתרחשת כאשר קיימת מערכת חינוכית איתנה, המחדירה בכל תלמיד ובכולם יחד את חשיבות היושר, הכבוד, ההתייחסות לזולת - גם כאשר אינם נמצאים תחת עין בוחנת.

אנו יודעים שרוב יושבי בתי הכלא - רוב המכונים "פושעים" הנידונים לתקופות מאסר, הם מקרב האנשים שהחינוך לא חדר בתוכם כיאות. בכל מקום בו יש הישגים חינוכיים, ערכיים וחברתיים אין כמעט אלימות ואין פשע. להיפך, מערכת החינוך אשר עושה עבודתה מתוך אהבה, מצליחה לטפח בוגרים בעלי יושר, הגינות, חכמה, דעת ואמונה - המה לרוב אוהבים את הבריות, יוצרים חיי חברה ועוזרים לדל, לעני ולנזקק. ככל שנשכיל להבין שיש להשקיע את המיטב בחינוך מקטנות ועד בגרות, כן נזכה לראות פחות פשע, אלימות וחוסר יושרה. ככל שהחינוך איתן ומצליח, נזדקק פחות לשוטרים . הטיפוח החינוכי האיתן והמצוין יעיל יותר מכל מערכת טיפולית-שיקומית, המטפלת באנשים שהפנימו בתוכם רוע ושחיתות כי המערכת החינוכית לא השכילה לטפח אותם ולקדמם לחיי חברה איכותיים ותקינים.

ידוע הסיפור על תאונות רבות שקרו בגשר רחב וחשוב, כי נפער במרכזו בור והמכוניות שנסעו בגשר נפגעו מהבור וכתוצאה מכך נפצעו יושבי המכונית. או אז, הקימו יותר ויותר בתי חולים ליד הגשר, כדי שיוכלו לטפל במהירות בנפגעים. עד שחלף על הגשר יהודי חכם שהציע להשקיע כסף ולתקן את הבור שנפער בגשר וכך למנוע ולחסוך פגיעות וטיפולים בבתי חולים.

היינו, ככל שנשקיע בחינוך נכון ואיתן, נצליח למנוע יושבי בתי הכלא. כפי שמציין הרב קוק, שמטרת החינוך היא להכשיר את האדם לצורתו המתוקנת שהנקודה המרכזית בה היא: לעשותו טוב וישר.

         ד"ר יחיאל שרמן

הכותב הוא מנהל "אורי עוז הפקות"- מיזמים חינוכיים,קשרי קהילה ומשימות לאומיות. חבר בעמותות "רוח טובה" ו"החוויה היהודית",מנהל אתר אינטרנט בשם "תורה" כתובת האתר:www.torah.in/he1

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר