אולת קשורה בלב נער
מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"
"אָמַר עָצֵל אֲרִי בַחוּץ, בְּתוֹךְ רְחֹבוֹת אֵרָצֵחַ. שׁוּחָה עֲמֻקָּה פִּי זָרוֹת, זְעוּם ה' יפול (יִפָּל) שָׁם. אִוֶּלֶת קְשׁוּרָה בְלֶב נָעַר, שֵׁבֶט מוּסָר יַרְחִיקֶנָּה מִמֶּנּוּ. עֹשֵׁק דָּל לְהַרְבּוֹת לוֹ, נֹתֵן לְעָשִׁיר אַךְ לְמַחְסוֹר. הַט אָזְנְךָ וּשְׁמַע דִּבְרֵי חֲכָמִים, וְלִבְּךָ תָּשִׁית לְדַעְתִּי. כִּי נָעִים כִּי תִשְׁמְרֵם בְּבִטְנֶךָ, יִכֹּנוּ יַחְדָּו עַל שְׂפָתֶיךָ. לִהְיוֹת בַּה' מִבְטַחֶךָ, הוֹדַעְתִּיךָ הַיּוֹם אַף אָתָּה. הֲלֹא כָתַבְתִּי לְךָ שלשום (שָׁלִשִׁים), בְּמֹעֵצוֹת וָדָעַת. לְהוֹדִיעֲךָ קֹשְׁטְ אִמְרֵי אֱמֶת, לְהָשִׁיב אֲמָרִים אֱמֶת לְשֹׁלְחֶיךָ". (משלי כ"ב/יג'-כא')
"אָמַר עָצֵל אֲרִי בַחוּץ, בְּתוֹךְ רְחֹבוֹת אֵרָצֵחַ" - העצלן מצדיק את עצלנותו גם בטיעונים לא מציאותיים. הוא רגיל תמיד לומר: מאז ומעולם אני חושש לצאת מן הבית לעבודתי כי בחוץ, ברשות הרבים - בשוק ובתוך הרחובות - מתהלכים אנשים רבים שם ואריות הורגים אותם.
"שׁוּחָה עֲמֻקָּה פִּי זָרוֹת, זְעוּם ה' יִפּוֹל שָׁם" - זהירות: חפירה עמוקה שחפרו ציידים למכשול לחיות. בהשאלה כאן: מכשול רציני הוא "פי זרות" - הכוונה לשיחת נשים נוכריות שהוא זעום, מקולל על ידי ה' ויביא לנפילתו וכישלונו של מי שיהיה איתן בקשר וישמע דבריהן.
"אִוֶּלֶת קְשׁוּרָה בְלֶב נָעַר, שֵׁבֶט מוּסָר יַרְחִיקֶנָּה מִמֶּנּוּ" - רעיון שטותי חסר חכמה ותבונה הטבוע בלבו של נער צעיר המושפע בקלות כמעט מכל דבר. הפתרון הוא חינוך נכון שעליו אמונים האב והרב המחנך. השטות, "שבט מוסר ירחיקנה ממנו" - השוט המייסר או המסגרת הברורה מצד האב והמחנך ירחיקו את האיוולת - את רוח השטות, מלבו של הנער הרך. זאת באמצעות חינוך לערכים, מידות טובות, דרך ארץ ויראת שמים.
"עֹשֵׁק דָּל לְהַרְבּוֹת לוֹ, נֹתֵן לְעָשִׁיר אַךְ לְמַחְסוֹר" - המסייע לנצרך זוכה לברכה ולהצלחה. כאשר מסייעים צריך להבין גם מה עושים. מי שעושק דל במובן החיובי, שנותן לו מזון וכסף ומסייע לו - מן השמים ידאגו להרבות לו - יתרבו ויתברכו מעשיו ונכסיו. אולם לעומת עשייה הגיונית וחיובית זו, מי שנותן ומסייע לעשיר במתנות ובתשורות, אדם זה המסייע שלא במקום "זוכה" אך ורק למחסור. זאת, משום שלא סייע למי שבאמת צריך, כי לעשיר ב"ה יש מספיק ואינו נצרך לסיוע.
"הַט אָזְנְךָ וּשְׁמַע דִּבְרֵי חֲכָמִים, וְלִבְּךָ תָּשִׁית לְדַעְתִּי" - האזן, הקשב ושמע את עצתם הטובה של חכמים. במקביל, תשים לב ותדע את דעת ה' וכוונתו.
"כִּי נָעִים כִּי תִשְׁמְרֵם בְּבִטְנֶךָ, יִכֹּנוּ יַחְדָּו עַל שְׂפָתֶיךָ" - עדיף לך לשמור את דברי החכמים "בבטן" ולחוש אותם, כאשר הם יהיו ערוכים ושגורים בפיך.
"לִהְיוֹת בַּה' מִבְטַחֶךָ, הוֹדַעְתִּיךָ הַיּוֹם אַף אָתָּה" - אני מודיע לך בכל יום מחדש שעליך לבטוח בה' - גם אתה כמו כל יהודי ויהודי.
"הֲלֹא כָתַבְתִּי לְךָ שִׁלְשׁוֹם, בְּמֹעֵצוֹת וָדָעַת" - הרי כתבתי לך דברים נכבדים בנושא זה ונתתי לך עצה טובה, על מנת לגרום לך לדעת שכך עליך לנהוג.
"לְהוֹדִיעֲךָ קֹשְׁטְ אִמְרֵי אֱמֶת, לְהָשִׁיב אֲמָרִים אֱמֶת לְשֹׁלְחֶיךָ" - כדי להודיע לך דברי אמת וכדי שתוכל להשיב אמרי אמת בהתנהגות חיובית, מוסרית-ערכית, לאות כבוד "לשולחיך" - להוריך, ששלחו אותך ללמוד ולהשכיל בחכמה ובתבונה, כך שאתה מוכיח שלמדת טוב.
מסקנה:
אסור להתחבר לנשים זרות - נוכריות המכשילות את המצוי בחברתן. תפקיד האב והרב המחנך לאתר בעיות חינוכיות ולהביא לפתרונן באמצעות מסגרות חינוכיות שיטתיות מתאימות - רצוי בדרכי נועם, בחכמה ובתבונה. בסיוע לזולת חשוב לתת מכל הלב אבל למי שצריך באמת. מי שאכן עושה זאת ומסייע לנזקק, פועל בהיגיון ובתבונה וזוכה לברכה ולהצלחה. על מנת להצליח בחיים יש לשמוע להורים ולמחנכים וללכת בדרכים טובות וישרות, מתוך יושר, אמת ויראת שמים.
אתר: www.h-y1.fav.co.il
ד"ר אברהם גוטליב
המרכז ללימודי יסוד ביהדות
אוניברסיטת "בר-אילן"