מס' צפיות - 264
דירוג ממוצע -
לַחכַם לֵב יִקָּרֵא נָבוֹן
משלי שלמה
מאת: דוד דרומר 24/07/11 (16:54)

מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

 

 

 

 

"מַשְׂכִּיל עַל דָּבָר יִמְצָא טוֹב, וּבוֹטֵחַ בַּה' אַשְׁרָיו. לַחכַם לֵב יִקָּרֵא נָבוֹן, וּמֶתֶק שְׂפָתַיִם יֹסִיף לֶקַח. מְקוֹר חַיִּים שֵׂכֶל בְּעָלָיו, וּמוּסַר אֱוִלִים אִוֶּלֶת. לֵב חָכָם יַשְׂכִּיל פִּיהוּ, וְעַל שְׂפָתָיו יֹסִיף לֶקַח. צוּף דְּבַשׁ אִמְרֵי נֹעַם, מָתוֹק לַנֶּפֶשׁ וּמַרְפֵּא לָעָצֶם".  (משלי ט"ז/כ'-כד')

פסוקים אלה עוסקים במעלתו של האדם המשכיל והנבון, הבוטח בה' ומעלתם של אמרי נועם.

"משכיל על דבר ימצא טוב, ובוטח בה' אשריו" - המתבונן בשכלו בתבונה בדברים ואינו פזיז ונמהר בפעולתו, ימצא טוב - יצליח ויראה ברכה בעמלו. יתר על כן, מי שבנוסף להתבוננותו שם מבטחו בה' אשריו - הוא מאושר, שהרי בעולם העשיה האדם המשתדל בעשייתו באהבה ובאמונה, ה' מעניק ברכה והצלחה לעשייתו.

"לחכם לב יקָרא נבון, ומתק שפתיים יוסיף לקח" - האדם שניחן מאת ה' בחכמת הלב, ההבנה והרגש ועל ידי זה הוא מסוגל לקנות חכמה מפי חכמים יקרא נבון - בעל התבונה. הנבון, שהוא גם בעל שפה נעימה היודע בחכמתו להסביר ולבאר דברים ותופעות, יוסיף ללמוד לקח ולהסיק את המסקנות הנכונות.

"מקור חיים שכל בעליו, ומוסר אווילים איוולת" - חיי אושר מבורכים, המעניקים איכות חיים, הם תוצר שכלו והבנתו הברוכה של האדם. אולם, הדרך המוסרית של האדם חסר התבונה היא איוולת - שטחית וטיפשית ואינה ראויה. כי האיוולת מובילה את בעליה לכישלון וסבל.

"לב חכם ישכיל פיו ועל שפתיו יוסיף לקח" - האדם בעל הלב החכם, הנבון, בעל הרגש וההבנה האנושית, ישכיל ללמד את פיו לדבר בחכמה ובתבונה. באמצעות שפתיו האומרות ומביעות חכמה יוסיף לקח - יסיק את המסקנות, להשכיל וללמד זכות על אחרים במתק שפתיים.

"נועם צוף דבש אמרי, מתוק לנפש ומרפא לעצם" - כמו צוף, דבש הנוטף מחלת הדבש והוא מתוק מאוד וערב לחיך, כן הם אמרי נועם - הדברים הנעימים היוצאים מפי החכם. מוצא פי החכם הוא מתוק לחיך האדם, מרגיע ומשקיט את נפשו ואת מזגו, ומשמש מרפא לעצמותיו, לגוף האדם. אמרי החכם והנבון הם אמרי חכמה ותבונה, הנעימים לשומעם ומועילים לגוף ולנפש ומקנים שלווה, שקט ורוגע.

מסקנה:

האדם המשכיל, הפועל בתבונה ובאמונה, עשוי לזכות בברכה ובהצלחה. התבונה של האדם החכם והנבון מהווה עבורו מקור חיים, הבא לידי ביטוי גם במתק שפתיו - מוצא פיו החיובי והאמיתי. אמרי נועם מפי החכם והנבון הם דברי אמת הגונים ומוסריים, המועילים לבריאות של אומרם ושומעם, המפיק באופן מעשי את לקחם בהסקת מסקנות נבונה.

 ד"ר אברהם גוטליב 

                

                       www.h-y1.fav.co.il               

הכותב הוא מנהל "אורי עוז הפקות"- מיזמים חינוכיים,קשרי קהילה ומשימות לאומיות. חבר בעמותות "רוח טובה" ו"החוויה היהודית",מנהל אתר אינטרנט בשם "תורה" כתובת האתר:www.torah.in/he1

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר