נומרולוגיה בפרשה
מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"
מצוות "ספירת העומר" מתוארת בתורה כך: "וספרתם לכם ממחרת השבת מיום הביאכם את עמר התנופה שבע שבתות תמימות תהיינה. עד ממחרת השבת השביעית תספרו חמישים יום והקרבתם מנחה חדשה לה'" (ויקרא כ"ג/טו'-טז'). התורה שמה דגש על ספירת הימים הקודמים לחג, כך שביום ה-50 מובאת מנחה חדשה לה', היינו שהיום ה-50 הוא יום חג. אמנם המִסְפָּר 49 אינו מופיע בכתוב, אך ברור לגמרי כי מי שסופר 7 שבתות מגיע ל-49 יום, הם 49 יום של "ספירת העומר" המוליכים מפסח לחג השבועות, הוא היום ה-50, וכידוע בספירת העומר סופרים 49 ולא 50, למרות הכתוב בתורה.
תופעה דומה ניכרת בספירת שנות השמיטה ושנות היובל ככתוב: "וספרת לך שבע שבתות שנים, שבע שנים שבע פעמים, והיו לך ימי שבע שבתות השנים תשע וארבעים שנה... וקידשתם את שנת החמישים שנה" (ויקרא כ"ה/ח'-י'). דומה כי גלוי לעין האופי ה"מקביל" בין המצוות השונות: חג השבועות ושנת היובל. שתי מצוות אלו ניכרות בחשיבות הספירה המקדימה אותן, ושתיהן עשויות על פי מתכונת של 7 ושל 49, אלא שהן נבדלות במעגלי הזמן השונים: מצווה אחת עוסקת ב-7 ימים וב-7 שבועות, בעוד האחרת עוסקת ב-7 שנים וב-7 שמיטות. בשני המקרים מגיע המועד הגדול לאחר ה-49: חג השבועות ביחס לימים, ושנת היובל ביחס לשנים (אף אם קיימת מחלוקת תנאים בדבר).
שתי המצוות - "ספירת העומר" וה"יובל" - ניכרות בהעצמת המספר 7 בעצמו. כלומר, הן מבוססות על חשיבות המִסְפָּר 7 כמביע קדושה טהרה וברכה (שמקורן בה'), ומִסְפָּר זה מוכפל בעצמו ב-7 על מנת להגיע לשיאו של ה-7.
דוגמה דומה לחשיבות המִסְפָּר 7 וכפולותיו ניתן לראות בכיבוש יריחו, ע"י כך שהיא הוקפה במשך 7 ימים, בכל יום פעם אחת, וביום השביעי הוקפה 7 פעמים, ו-7 כהנים נשאו 7 שופרות, ככתוב: "ושבעה כהנים ישׂאו שבעה שופרות היובלים לפני הארון וביום השביעי תסבו את העיר שבע פעמים והכהנים יתקעו בשופרות והיה במשוך בקרן היובל, כשמעכם את קול השופר...ונפלה חומת העיר תחתיה..." (יהושע ו'/ד'-ה').
כללו של דבר, לפנינו העצמת המִסְפָּר 7 על ידי הכפלתו בעצמו. תופעה המוכרת בשתי מצוות בתורה, אך ידועה גם ממקרים אחרים. תופעה המוכרת בשתי מצוות בתורה, אך ידועה גם ממקרים אחרים, בתורה ובדברי חז"ל, בהם ניכרת נטייה להעצמת מספר על ידי כפולתו בעצמו: כגון: 10 - 100, 4 - 16.
פרופ' מאיר בר-אילן
אוניברסיטת "בר-אילן"
מחבר 'נומרולוגיה בראשיתית' ו'נומרולוגיה מקראית'
(ספריית בית-אל)