מס' צפיות - 649
דירוג ממוצע -
שינוי התודעה וההסברה בחוגי נטורי קרתא
על חדירת המודרניזציה והפלורליזם לכתיבה העתונאית במגזר החרדי-קיצוני.
מאת: שגית אהרן 24/06/09 (17:58)

רבות נכתב על השתנות החברה החרדית בעשר שנים האחרונות. האיום הגדול שעמד בפני החרדים - עוצמתה וקסמה של המודרנה - חדר אל הציבור החרדי בדלת האחורית, כפי שמלמדים הנתונים החדשים: 30% ממשפחות הציבור החרדי הכניסו כבר את האינטרנט ה"מסוכן" לביתם. הצפי לשנים הקרובות הוא, כי המספר יעלה ל-50% ויותר. גם בשטח העתונות, הפריחה של העתונים הנוצצים, כדוגמת 'משפחה', 'שעה טובה', וחבריהם, העשויים לפי מיטב הסגנון והעיצוב המתקדם ביותר, מלמדים כי חל פה שינוי מאז היווצרותה של החברה החרדית בימי מחוללה ר' יוסף חיים זוננפלד זצ"ל. נדמה כי המרחק בין החרדים הישנים לאלה החדשים ("חרדים בסטייל") רק צובר תאוצה.

 

תחום נוסף בו מושפעת החברה החרדית מאופן המחשבה שבמגזר הכללי, הוא לא אחר מאשר תופעת הפלורליזם. אם במבט ראשון נדמה כי הציבור החרדי מאופיין בדרך מחשבה נוקשה, ובסגירות בפני דעות חדשות, הרי שכל המעמיק וחוקר את העניין, מתגלה לפניו תמונת מצב שונה לגמרי.

 

בעתונות החרדית-מגזרית לסוגיה השונים, ניתן למצוא ביטוי נרחב לתופעת הפלורליזם החרדי. אם בראיונות עם דמויות מהעולם החילוני, שבעבר כונו 'פורקי עול', ולא זכו אפילו לייחס, והיום הם תמונותיהם מתנוססות בעתונים החרדיים, לעיתים גם בעמוד השער. כך גם לגבי המאבק בין החסידים לליטאים. נשמע לנו מוזר, אך לפני כמאתיים שנה היה מדובר על ויכוח בעל גבולות קיצוניים, לעיתים עד כדי שפיכות דמים. כיום, לא רק שאין איבה בין פלגים אלו, אלא שיש השפעה הדדית של הציבור החסידי על הליטאי, וכל להפך. יש כיום מספר לא מועט של ישיבות בהם לומדים בצוותא בחורים חסידיים עם בחורים ליטאיים. כך יש גם ישיבות חסידיות בהם ראש הישיבה הוא ליטאי גמור מבטן ומלידה. 

 

ניתן להביא עוד דוגמאות לתופעה מעניינת זו, שלא זוכה מספיק לתשומת לב מחקרית, בוודאי לא בקרב הספרות החרדית, אך גם לא אצל חוקרים חילוניים העוסקים בנושא זה.

 

גם התופעה של התפשטות דעות מבית מדרשם של 'נטורי קרתא', שבעבר נחשבו למנודות אפילו בציבור החרדי, מלמדת על עומק התהליך של חדירת הפלורליזם, והתהפכותו המרתקת.

 

כך למשל, באתר הפופולרי 'אזמרך בלאומים', מתפרסמים מדי יום מאמרים חדשים מבית מדרשם של רבנים המזוהים כ'נטורי קרתא'. כבר מעיצובו הנוצץ של האתר, וגם מעצם קיימותו על מרקע האינטרנט ("הפסול"!), ניתן להסיק כי השפעת הפלורליזם מתפשטת גם על סגנון החיים, ולא רק על הדעות בבית המדרש, בו קיים הכלל העתיק 'אלו ואלו דברי אלוקים חיים', הנותן גיבוי הלכתי לפלורליזם.

 

נקודה מעניינת באתר הנ"ל, הוא אופן הצגת הדברים. בעוד שההסברה החרדית-קנאית התמקדה עד היום בספרים של מחברים ידועים מהצמרת הרבנית, הרי שבאתר כל הכותבים אינם ידועים לציבור הגולשים. יתירה מזו: בעל האתר עצמו, משתמש בכתיבתו בשמות ספרותיים שונים, מסיבות שונות. התחושה הנוצרת לגולש התמים היא כי מדובר במושג החרדי 'דעת תורה', כלומר: דעה עליה יחתמו כל גדולי הרבנים שבדור. בעוד שמבדיקה עקבית של המאמרים, רוב מקורותיהם לקוחים מספרי חסידות סאטמר, מונקאטש וכדומה. הצגת הדעות הקיצוניות כ'דעת תורה', גם היא תוצר של בלבול ההגדרות הנובע מהפלורליזם החרדי החדש.

 

כנגד אתר זה הוקמה קהילת 'נפקחים' (ראשי תיבות: נפגעי קנאים חרדים). reitalik@gmail.com. חברי הקהילה מתאוננים על עצם הביטוי 'דעת תורה', במיוחד לאור השימוש המבולבל, לדעתם, שנעשה בו. טענתם מבטאת יפה את הכאב הקיים ברחוב החרדי מפסילת דעות שונות הקיימות בתוך התורה עצמה. 

 

לאן יוביל מהלך חדשני זה? ימים יגידו. בינתיים, רוח הפלורליזם פועלת עמוק בציבור החרדי, מתחת לפני השטח.

 

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה התקבלו 3 תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
1.
מאמר יפה
יגאל 28.06.09 (12:30)
2.
מאמר שטוח וטפשי
גיא 29.06.09 (00:57)
3.
הלחץ שלך אומר משהו
אהוד 29.06.09 (12:28)