מס' צפיות - 209
דירוג ממוצע -
1117התז הפילהרמונית-ביקורת-ציקובסקי,שוברט-היכל הצתרבות תא
מאת: elybikoret 19/06/13 (10:56)
1117התז הפילהרמונית-צ'יקובסקי,שוברט-היכל התרבות
צילומים-אלי ליאון
 
אמש היתי בקונצרט של התזמורת הפילהרמונית הישראלית שהתקיים בהיכל התרבות המחודש.
לפי התכניה שנמכרה בלובי ולפי פרסומים מוקדמים הכנר ג'ושוע בל מנהלה המוסיקלי של התזמורת המפורסמת
"האקדמיה סנט מרטין" צריך היה לנגן את הקונצ'רטו לכינור של מנדלסון.הצלילים הראשונים נראו לי מוזרים מאוד.התברר לי שהסולן מנגן את הקונצ'רטו של צ'יקובסקי.לא היתה שום הודעה על שינוי בתכנית.נמכרה תכניה לא רלונטית ללא כל דף מצורף על שינוי בתכנית.לא היתה שום הודעה לפני הקונצרט.ללא כל הודעה מוקדמת, סתם כך נוגנה יצירה אחרת.שום הודעה,שום הסבר.
 
הסולן אמנם ניגן ללא תוים אך כל התזמורת ניגנה עפ"י תוים דהינו הם ידעו על השינוי בתכנית מראש.
בהפסקה עשיתי משאל קטן ושאלתי 10 אנשים לא מוכרים שעצרתי בלובי כדי לשאול אותם מה נוגן.כולם ללא יוצא מהכלל ענו לי- הקונצ'רטו לכינור של מנדלסון.שנים מהם פתחו את התוכניה ואמרו כתוב מנדלסון וזה אומר שניגנו מנדלסון .כאשר אמרתי להם שנוגן צ'יקובסקי אף אחד לא האמין לי כי הרי כתוב בתכניה מנדלסון.
למרות שהערתי בהפסקה לכמה נגנים והם הבטיחו לידע את הקהל בהמשך הקונצרט דבר לא נעשה.
אינני יודע איך ואינני רוצה להכתיר את המקרה.רק אומר שדבר כזה קרה לי בפעם הראשונה.
 
הקונצ'רטו של צ'יקובסקי קשה לביצוע עד כדי כך שהכנר לו הוקדשה היצירה סירב לבצעה כי היא נחשבה בעיניו ובעיני רבים אחרים לבלתי ניתנת לביצוע.
היא נוגנה בפעם ראשונה רק כשנתיים לאחר שהולחנה.
פירסומה הגדול בא בגלל מאמר שנכתב על היצירה שהשווה את הפרק האחרון שלה כלקוח ממוסיקה קוזאקית עממית.
 
בל ביצע את הקונצ'רו בצורה וירטואוזית מרשימה וטכניקה טובה מאוד, בצליל מאוד נקי,חם ופתוח.הוא היה כל הזמן בתנועה ותווי פניו העידו כי הוא חי את המוסיקה שהוא מנגן.
הוא ניגן בטמפרמנט רב.אמנם הגביר במקצת את קצב היצירה בחלקים מסויימים ,דבר שלי לפחות נראה ביותר.
 
התזמורת והסולן נשמעו מעולה והורגש שיפור גדול באקוסטיקה של ההיכל .
לאחר השיפוץ התזמורת יושבת כעת על הבמה בצורה אמפיתיאטרלית דבר המאפשר לראות את פני כל הנגנים אלא אם אתה יושב בשורות הראשונות ממש.
 
הקהל גם הפעם לא התאפק  ומחא כפיים בין הפרקים ושום סימן של המנצח והסולן לא עזרו להפסיק את מחיאות הכפיים.
תוך כדי נגינת הקונצ'רטו שוב נשמעה סירנה של אמבולנס שעבר מחוץ לבנין.אני תקוה שפגם זה יעלם עם השלמת כל השיפוצים בבנין.
 
לסיום הקונצרט ככתוב בתכניה בוצעה הסימפוניה הגדולה מס'9 מאת שוברט.
היא לא בוצע במשך חייו של שוברט והתגלתה על ידי שומן בעזבונו של שוברט לאחר מותו.חלק ממנה בוצע בניצוחו של מנדלסון וכך התפרסמה.
היה ויכוח האם זו הסימפוניה האחרונה שכתב אך לאחר מחקרים רבים הוחלט כי שוברט התחיל בכתיבתה לפני סימפוניות אחרות אך הוא סיים את כתיבת הנוסח הסופי זמן קצר לפני מותו.
 
ניצח על הקונצרט סמיון ביצ'קוב בשקט,בעדינות ובצינעה ללא תנועות מיותרות,כולן ברורות ומדויקות.היה זה ביצוע קורקטי מאוד.
אולי זו הסיבה שהסימפוניה נוגנה על"מי מנוחות".היה חסר לי הברק וההדר שבסימפוניה ביחוד בפרק האחרון.
הביצוע בכללותו היה יפה אך שיגרתי ביותר ללא סממנים רבים של אינטרפרטציה מיוחדת.
 
לראות או לא לראות:הובטחה עוגת שמרים.קיבלנו אמנם עוגת קצפת עם הרבה קרם אך לפחות צריך היה להודיע על כך לקהל.למרות הכל התכנית והביצוע היו יפים וההנאה רבה.
 
נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 19/6/2013 09:41  
 
אלי ליאון
elybikoret@gmail.com
טל03-6856786
054-249-34-88
עיתונאי-מבקר אמנות,חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה.
 
 

הכותב הוא הבלוג יעסוק בביקורת שלי ורשמים אישיים שלי של הצגות תיאטרון מופעים אופרה בלט קונצרט וכו הכל קשור למוצג על בימותינו כאמור הכל רשמים אישים בלבד אשמח לקבל רשמים של אחרים

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר