מס' צפיות - 2170
דירוג ממוצע -
1342תז הסימפונית רשל"צ-מנצח דניאל אורן-ביקורת
שני קונצרטים נפלאים
מאת: elybikoret 06/03/15 (08:30)
 
1342תז סימפ ישראלית רשל"צ-מנצח דניאל אורן
צילומים-אלי ליאון
 
התזמורת הסימפונית הישראלית רשל"צ הלכה בשני הקונצרטים האחרונים שלה משיא אל שיא.שניהם היו בניצוחו של המאסטרו דניאל אורן -המנהל המוסיקלי של האופרה .תזמורת רשל'צ הנה גם התזמורת של האופרה וכך יצאה  שאורן ניצח עליה כבר פעמים רבות אך שני קונצרטים אלו היו הפעם הראשונה שאורן מנצח על התזמורת כגוף עצמאי ולא כתזמורת של האופרה.
אינני זוכר,ויתכן ואני טועה,שהוא ניצח בארץ על תזמורת כל שהיא פרט להופעות שהוא ניצח על האופרה.
 
היתה לי חוויה מיוחדת להיות נוכח בשני הקונצרטים  בסידרת המינויים של התזמורת בתל אביב ולהתבונן עליו ,על צורת הניצוח על התנועות המיוחדות בהן הוא מביע את המוסיקה ואת הניצוח.
אפשר לומר שכל גופו ניצח.היו קפיצות.התכופפויות,הנפת ידיים לכל הצדדים,רקיעות ברגליים,השמעת קולות ועוד.
אורן משקיע בניצוח אנרגיה רבה ומקבל בתמורה מהתזמורת נגינה מקסימה,מדוייקת,מלאת גוונים.היא הבינה היטב את תנועותיו ונכנעה כניעה מוחלטת להוראותיו.
הוא חי את המוסיקה.הניצוח יוצא מהלב.
זה היה קונצרט בו קרו שני דברים מקבילים.שמעתי באזני את צלילי המוסיקה וראיתי אותם בעיני באמצעות התנועות של המנצח.
 
בקונצרט הראשון בוצעו שתי יצירות מאת בטהובן.קונצ'רטו לפסנתר מס 5 הקיסר והסימפוניה מס 7.
 
אפשר לומר שהקונצרט התחיל ברגל "חצי שמאלית" אך מיד בהמשך היה ביצוע מבריק של הקונצרט הן ע"י הסולן הפסנתרן אלכסיי וולודין והן על ידי התזמורת.
מדוע "רגל חצי שמאלית"כי נגינתו של הפסנתרן היתה טובה מאוד אך נראתה  לי יותר מדי טכנית ולא מרגשת אולי בגלל אופיו של הפסנתרן שלא
הביע את רגשותיו בצורה חיצונית.הנגינה היתה מעולה אך הטכניקה התגברה על הרגש.התזמורת הקפידה לא לכסות ולו לשניה את הסולן.
יתכן מאוד שהושפעתי מהמנצח, מתנועות הידיים וההבעות הפנים שלו שכאמור אפשר היה מהן לנחש ולשמוע את נגינת התזמורת רק על ידי התבוננות בו.
גם בהדרן שנתן הסולן -פרוקופייב הוא הראה את הוירטואוזיות והטכניקה שלו.
 
לאחר ההפסקה שמענו ביצוע מעולה של הסימפוניה השביעית מאת בטהובן ,ביצוע כזה שלא שמעתי זמן רב.
 
שבוע לאחר מכן שמענו קונצרט נוסף במסגרת הסידרה בתא -תדירות שלא מתרחשת לעתים קרובות ויתכן והסיבה היתה השהות הקצרה של המאסטרו בישראל.
הקונצרט התחיל בנגינת אנריקו דינדו של הקונצ'רטו לצ'לו מאת דבוזאק בנגינה יפה ורגשנית מאוד.הסולן הפנה את מבטו למעלה כמעט לאורך כל הנגינה המעולה כאילו והתפלל לשמיים בזמן הנגינה.לדינדו שהנו ממוצא איטלקי צליל מאוד חם ,ברור הן בפיאניסימו והן בטונים הנמוכים והגבוהים ביותר.זאת היתה נגינה שירתית מקסימה.
 
דבוז"אק נסע לארה"ב ובה נשאר כמה שנים.הוא כתב שחיבור מוסיקה רחוק ממולדתו קשה עליו ולמרות מה שכתב שתיים מהיצירות המפורסמות ביותר שלו נכתבו בארה"ב.
בקונצ'רטו ששמענו שנכתב שם ישנם מוטיבים בוהמיים וסלאביים.הוא כתב אותו בהשפעת צ'לן בוהמי שנהשפיע עליו לכתוב לו קונצ';רטו אך דבוז'אק סירב בטענה שצ'לו אינו מתאים ככלי סולו בתזמורת.לדבריו שניהם לא ישתלבו ביחד יפה.
בסופו של דבר השתכנע שהצ'לו יכול להיות סולן בתזמורת.
השילוב של הצ'לו היה מקסים.הוא כתב תפקידים רבים בקונצ'רטו גם לכלי נשיפה שונים כגון קלרנית קרן ועוד וכך הפך את הקונצ'רטו ,לדעת רבים,ואני מסכים איתם בהחלט ,לאחד היפים שבקונצ'רטים לצ'לו.
הקונצ'רטו יפה מאוד,קשה לביצוע ומצריך טכניקה מעולה של הנגן. 
 
לאחר ההפסקה שמענו שתי יצירות שבדרך כלל מנוגנות בקונצרטים של מוסיקה קלאסית קלה.שמענו את אמריקאי בפריז .בתחילת דרכו גרשוין היה ידוע כמלחין של יצירות קצרות וקלות.כאשר כתב יצירה זו שארכה כ20 דקות כולם טענו שזו יצירה המהווה בעצם אוסף של קטעים קצרים ואפשר להוציא ממנה קטעים מבלי ששלמותה תפגע ומבלי שהדבר יורגש אלא באורכה בלבד.אני לא הרגשתי זאת.
נגינת התזמורת היתה מקסימה ואורן הצליח להוציא ממנה את כל היופי של היצירה.
 
הקונצרט הסתיים בבולרו של רוול.זאת יצירה בה מנגינה אחת חוזרת אין ספור פעמים-למען הדיוק 21 פעם,כאשר השוני הוא בעוצמה,בקצב,בכלים השונים המנגנים את היצירה ובתזמור.
ביצירה המוטיב החוזר על עצמו לקוח משיר עם ספרדי.
לא כולם אוהבים לשמוע 17 דקות אותה מנגינה החוזרת על עצמה עד שמגיעה לשיאה בעוצמה ובקצב בסופה.
היצירה הצליחה ביותר עם הביצוע הראשון.היא מנוגנת כמוסיקה למחול,כפס קול לסרט,בביצוע סימפוני,בתיאטרון וכו'.
גם בקונצרט זה היא זכתה להצלחה כבירה ול11 דקות של מחיאות כפיים סוערות.
 
שני הקונצרטים היו שונים באופיים אחד מהשני אך היו דומים בביצוע המדוייק,הטוב והקפדני.
 
לראות או לא לראות:קונצרטים מקסימים.הנאה שלמה לקהל.תענוג לראות ולשמוע את אורן מנצח.
 
נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 3/3/2015 00:52
 
אלי  ליאון
leonely@gmail.com
טל03-6856786
עיתונאי-מבקר אמנות,
חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה.
מנהל קהילות פנאי ותרבות "מוטקה"
 
אני מזמין אתכם להכנס לאתרי
 בו ריכזתי ביקורות שכתבתי  והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים
בכל שטחי האמנות,חיבורים שכתב פרופ',יוסי גמזו וחומר אחר.
הכתובת www.elybikoret.022.co.il
 

הכותב הוא הבלוג יעסוק בביקורת שלי ורשמים אישיים שלי של הצגות תיאטרון מופעים אופרה בלט קונצרט וכו הכל קשור למוצג על בימותינו כאמור הכל רשמים אישים בלבד אשמח לקבל רשמים של אחרים

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר