1482התז הפילהרמונית הישראלית-מנצח אנדרס אורוסקו-אסטרדה
צילומים-אלי ליאון
הערב ניצח על התז הפילהרמונית הישראלית המנצח הקולומביאני אנדרס אורוסקו-אסטרדה.
ביצירה הראשונה שנוגנה היו שתי הסויטות מס 1 ו 2 לתז קטנה מאת סטרווינסקי.
המנצח ניצח על הסויטות ברצף.
סויטה היא בעצם סוג מרכזי של מוסיקה כלית של המאה ה17 וה 18ולפי ההגדרה היא אוסף או סידרת ריקודים.אנו לא רק שמענו את הריקודים אלא גם ראינו את המנצח ש'רקד' בנצחו מעל דוכן המנצחים לא רק עליהן אלא על הקונצרט כולו.
המנצח התאפין במתן סימנים ברורים לנגנים .הוא הכין את התזמורת היטב ,הקפיד על פרטים גדולים כקטנים וליווה את הסולן בצורה טובה ביותר.
שתי הסויטות מורכבות מקטעים קצרים משעשעים,לפעמים דיסוננסיים בצורה קלה ובטעם .סטרוינסקי כתב אותן בעקבות שמיעת נגינה של פסנתר מכני בשם 'פיאנולה' שהיה מפורסם בתחילת המאה העשרים.
הוא כתב אז שתי יצירות אך הן לא בוצעו כי נחשבו לקשים לביצוע..שתי הסויטות מבוססות על המוסיקה שכתב בזמנו.
היו אלו שתי יצירות קצרות,נפלאות, משעשעות ומלאות הומור.
מיד לאחר מכן ראינו את הסולן דייויד גארט נכנס לבמה עם כינורו -סטרדיווריוס משנת 1716.בופעתו החיצונית נראה כ'היפי' ובכלל לא ככנר סולן של מוסיקה קלאסית.הוא הופיע עם חולצת 'טי שרט'ושערות ארוכות שאסף מאחורי ראשו כ'קוקו'.
מיד כשהתחיל לנגן שמענו כנר רציני עם צליל נקי ביותר,וירטואוז גדול, בעל טכניקה מעולה.הוא הפיק מהכינור צליל מאוד עבה במקומות המתאימים וצליל עדין ביותר במקומות אחרים..
הצלילים הלא קלים לביצוע בקונצרטו לכינור של צ'יקובסקי יצאו מכינורו בקלות ונוגנו כאילו ללא כל מאמץ.
הקהל מלא התלהבות לא התאפק ומחה כפיים ממושכות אחרי הפרק הראשון.
בהמשך צלילו היה חם ורומנטי מקסים.בהדרן שנתן - קרנבל בונציה הוא המשיך והראה את יכולתו המעולה בנגינה על כינור.
היה זה ביצוע נפלא לקונצ'רטו נפלא.
לסיום הקונצרט שמענו את הסימפוניה השניה מאת סרגי רחמנינוב
התזמורת ביצעה את הסימפוניה בצורה נהדרת.
רחמנינוב הנו דוגמא איך אי הצלחה של יצירה שאדם חיבר יכולה להשפיע על מצב רוחו של האדם ,להכניסו לדפרסיה ולהפסקה כמעט טוטאלית של עבודה בשטחו לתקופה ארוכה.
כך קרה עם רחמנינוב לאחר שיצירתו הסימפוניה הראשונה שכתב, זכתה לביקורת קטלנית ביותר הן מצד המבקרים והן מצד הקהל.
מיד אחרי ביצועה הוא הפסיק לכתוב ולא כתב יצירות חשובות משך כ5 שנים.
בשנות ה30 לחייו ולאחר שעבר טיפול פסיכיאטרי מסויים חזר לכתוב.
הוא התחתן, עבר לגרמניה למשך שלוש שנים והתמסר להלחנה בלבד.שם כתב גם את הסימפוניה השניה ויצירות אחרות.
הסימפוניה בוצעה לא בגרמניה אלא בסנט פטרבורג ב1908
רחמנינות נחשב למיצג את הרומנטיקה הרוסית של תחילת המאה ה20.
הסימפוניה ששמענו תזמורה מצויין.יש בה מוטיבים הרמוניים נהדרים.בהתחשב בזמן כתיבתה היא מלודית ביותר.
הסימפוניה ארוכה כ58 דקות.היא זכתה בזמנו להצלחה גדולה וגם הקהל בקונצרט הערב קיבל אותה בהתלהבות מסויימת.
היא מתחילה עם התחלה רצינית בביצוע צ'לים, באסים וכלי נשיפה ,מוסיקה הנשמעת קצת טראגית.
היא מסתיימת כאשר לקראת הסיום בפרק הרביעי המסיים, חלק נכבד לחטיבת כלי הנשיפה הפותחים את הפרק בחרישות ולאחר מכן לאחר שמאחדת מוטיבים ששמענו בכל הפרקים הקודמים, מסתיימת באוירה שמחה, טכסית ויפה.
לראות או לא לראות;קונצרט יפה,נגינת סולן מקסימה,ביצוע תזמורתי נהדר.
נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון, 05/04/2016 23:01
ליאון אלי
elybikoret@gmail.com
www.elybikoret.022.co.il
03-6856786
054-249-3488
עתונאי-מבקר אמנות
חבר אגודת העתונאים של תא
ותא המבקרים שלידה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה