צילומים-אלי ליאון
לקאמרטה הישראלית-ירושלים העונה שלוש סדרות של מינויים.
בסידרה בשם 'כלים וקולות' שהיא הסידרה הארוכה ביותר והיא בת 8 קונצרטים מקפידה התזמורת שבכל קונצרט יושמע גם הקול האנושי בין אם זה זמר סולן ובין אם זו מקהלה .הרעיון יפה ומביא בכל קונצרט תכנית מגוונת.
הערב שמעתי קונצרט בסדרה זו בשם 'שירו לה' שיר חדש'.הקול היה של פרנצ'סקה גוטולד-מצו סופרן מגרמניה שברפרטואר שלה בו היא מופיעה תפקידים ראשיים בבתי האופרה המפורסמים בעולם.
היא מופיעה גם ביצירות כגון אורטורהת ורקויאם.הזמרת כבר הופיע עם הקאמרטה לפני כארבע שנים במחזור השירים 'לילות קיץ'של ברליוז.
הפעם היא שרה את יצירתו של דבוז'אק-שירים תנכיים. זאת יצירה ששמעתי הערב בפעם הראשונה.הזמרת שרה את הגירסה האנגלית בתרגום של דפנה רוסברידג'.
לזמרת קול מצו סופרן נעים לאוזן ,חם ויפה אך לא חזק במיוחד והתזמורת גברה בקטעים רבים על שירתה.
היא שרה 10 מזמורי תהילים המופיעים ביצירותיו של דבוז'אק כאופוס 99.
הרקע לכתיבת היצירה הוא שבהיותו של דבוזאק באמריקה קרו כמה מקרי מוות של חברים וידידים שלו ,דבר שהכניס אותו לדכאון מסויים .מאחר והוא היה איש אדוק החליט לחבר יצירה המובססת על פרקי תהילים .
ליצירה , לחלק מהשירים, גרסה לסוג קול אחר כגון באס,סופרן או בריטון.
זאת יצירה שיש בה בין השאר גם השפעה מהמוסיקה העממים הצ'כית והאמריקאית.
השירים מלודיים ביותר והיצירה יפה מאוד.
למרות מצב רוחו של המחבר ונושא היצירה, היא נגמרת בצלילים עליזים,שמחים ומעודדים.
בתחילת הקונצרט שמענו גם יצירה מאת דוז'אק-הרומנסה לכינור ותזמורת אופ.11.
הנגנית היתה נטשה שר-הכנרית הראשית של התזמורת.
היצירה קצרה כ12 דקות בלבד .נגינתה היתה יפה, מלאת חום ורומנטיקה.
היתה זו פתיחה יפה של הקונצרט עם יצירה שלא מנוגנת לעתים קרובות.
ליצירה שתי גרסאות לכינור ופסנתר ולכינור ותזמורת.
הגירסה השניה הושמעה הערב.
בקונצרט נוגנה גם יצירה ישראלית של מרק לברי -על נהרות בבל.זאת יצירה לכלי קשת בלבד.התחלה איטית חגיגית ודרמטית.לאחר הדרמטיות מגיעה הסערה וסולו של הצ'לו..
לברי מוכר יותר כמחבר שירים כגון 'העמק'-שלאחר זמן מה עובד לפואמה סימפונית ואחרים ופחות במוסיקה הקלאסית שכתב.
הוא חיבר את האופרה העברית הראשונה 'דן השומר'.
על היצירה ששמענו כתב לברי שהיצירה הינה שיר על תקוות שנהרסו.ביצירה שזורים מוטיבים של תפילה,אלמנטים של שירים יהודיים וקינה.
לסיום נוגנה הסימפוניה השביעית של בטהובן.
הביצוע היה מרשים,צליל מלא כאילו מנגנת תזמורת סימפונית גדולה.ביצוע נקי,מדוייק ומעולה.
קונצרט שהיה בו הכל-מוסיקה שלא שומעים כל יום,סימפוניה מפורסמת ביותר ויצירה ישראלית.קונצרט שכל אחד יכול היה למצוא בו לפחות יצירה אחת לטעמו.
לראות או לא לראות;קונצרט מעולה.מומלץ ביותר.אפשר עדיין לשמעו בתיאטרון ירושלים ב13.12
נכתב על ידי
elybikoret -אלי ליאון, 11/12/2016 23.00