1586התז הפילהרמונית-האופרה נשואי פיגרו -מוצרט בביצוע קונצרטנטי
צילומים-יחצ'ן
אמש ראית את הביצוע הקונצרטנטי של האופרה נשואי פיגרו מאת מוצרט בביצוע התזמורת הפילהרמונית הישראלית בניצוחו של דן אטינגר.
הביצוע של התזמורת וחלק מהסולנים היה מצויין.
הקונצרט התחיל עם הפתיחה לאופרה שהיא פתיחה קצרה ביותר פחות מ4 דקות ובה, שלא כברוב האופרות, המוטיבים אינם המפורסמים שבה אלא מוטיבים עצמיים ויחודיים.
בניגוד לפתיחה הקצרה אורך האופרה עם ההפסקה היה כזה שלאחר ההפסקה רבים מהקהל מצאו לנכון לעזוב וללכת לדרכם.
האופרה כולל ההפסקה ערכה כשלוש שעות וחצי ומתברר שלקהל בימינו אין את הסבלנות לשבת ולשמוע אופרה כה ארוכה.
האופרה הנה אמנות שיש בה חשיבות לא רק למוסיקה אלא גם לדברים שנלוים אליה כגון תפאורה,בימוי,מחול,תלבושות ועוד.
בהפסקה שמענו ויכוחים בין הקהל האם רצוי לתת אופרה גם בצורה קונצרטנטית או יש להסתפק באופרה עם כל הנלווה אליה.
הדעות היו חלוקות.יש שטענו כי ביצוע הקונצרטנטי עדיף להם כי אתה מתרכז רק במוסיקה ותשומת ליבך מרוכז רק בה.אחרים אמרו שביצוע קונצרטנטי אינו מופע אופראי אלא קונצרט שבו מבוצעת אופרה והבימוי,התפאורה, התלבושות חסרים להם ואינם אוהבים לשמוע ביצוע קונצרטנטי אך מאחר ויש להם מינוי לפילהרמונית באים לקונצרט כזה..
אין לי דעה בנושא ואני נהנה הן בביצוע מלא באופרה והן בביצוע הקונצרטנטי באולם קונצרטי אם המשתתפים בו הם על רמה.
בדרך כלל בביצוע קונצרטנטי הזמרים נמצאים יושבים בקידמת הבמה וקמים כאשר צריכים לשיר.
הפעם היה שינוי מבורך.
לא היו כיסאות וכל הזמרים עמדו לאורך כל האופרה.הם הסתובבו על הבמה,יצאו ונכנסו ממנה כאשר שרו והיתה תנועה כאשר כל פעם הזמרים שרו מפינה אחרת של הבמה.
בימוי כזה הביא לגיוון ,האופרה לא נראתה סטאטית, היתה תנועה על הבמה והבימוי המינימלי הזה רק הוסיף לאופרה
המנצח על התזמורת דן אטינגר הנו היום המנצח הראשי של התז הפילהרמונית של שטוטגארט ועושה חיל בחו'ל
הפעם זכינו לראותו כאן בארץ, בתקופה קצרה ביותר, מנצח על שלושה גופים מוסיקליים מרכזיים כגון האופרה הישראלית,התזמורת הסימפונית הישראלית רשל'צ וכעת על הפילהרמונית.בכל הופעות אלו הוא היה מצויין.
עלילת האופרה מלאת תככנות,פרשות סבוכות בין הגיבורים השונים,השתלטות רוזן על משרתו וסוף מפתיע ,עליז וטוב.
תירגם את ההאופרה ישראל אובל שהוא -ב'ה' הידיעה -המתרגם המעולה של כל האופרות המוצגות בארץ הן באופרה והן בתזמורת
אטינגר הכין את התזמורת היטב וליווה את הסולנים ברציטטיבים.
הסולנים כולם ,חלק הגדול מקומיים, היו סבירים בהחלט אך לא היו רבים שהבלטו במיוחד.
בכל זאת אציין כמה מהם: הרוזן אלמויוה-רומן טרקל בעל קול הבריטון ששר ושיחק טוב מאוד.פיגרו-דניאל אוקוליץ -שהיה זריז ,שחקן טוב בעל קול באס בריטון ערב ויפה ביותר.לקריסטין סיגמונדסון כברטול
קול באם מעולה.
רינת שחם בתפקיד 'מכנסיים'ככרובינו היתה נהדרת, שובבה,זריזה ובעלת קול נהדר.
סוזנה -רינת מוריה היתה סופרן טובה מאוד אך היו לה קטעים בהם בלט הקול החלש שלה
כן הופיעו ישראלים נוספים בתפקידים שונים כאשר כולם הצטינו הן בשירה והן במשחק.אלה היו יאיר פולישוק,בריטון בתפקיד אנטוניו,דניאלה סקורקה-סופרן כברברינה,פליקס ליבשיץ-טנור כדון קורציו ,עדנה פרוחניק -מצו סופרן כמרצ'לינה .
יש לברך את התזמורת שנתנה הזדמנות לכל כך הרבה זמרים ישראליים לשיר איתה באופרה אחת.
המקהלה הישראלית ע'ש גרי ברטיני היתה טובה מאוד.אם כי תפקידה באופרה זו קטן.
לראות או לא לראות:מוסיקה יפה,ביצוע סביר בהחלט.מומלץ לשמוע.
אלי ליאון
03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי
חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה
מבקר התרבות של דעתון ושל הפורטל שלנו
מבקר תרבות גם בעסקים,ק. דה מרקר,פרשן
WORD PRESS