מס' צפיות - 1480
דירוג ממוצע -
1677בלט ציריך-אנה קרנינה
בלט עפי הרומן של לב טולסטוי
מאת: elybikoret 30/06/18 (08:47)
 
 
 
1677בלט ציריך-אנה קרנינ
צילומים-יחצ'ן
 
אמש ראיתי את' אנה קרנינה' בביצוע בלט ציריך בכוריאוגרפיה של המנהל האמנותי של  הבלט משנת 2012- כריסטיאן שפוק.
הכוריאוגרפיה הנה עפ'י הרומן המפורסם בעל אותו שם של לב טולסטוי שכתב אותו ב1887 ומאז נחשב לאחד הרומנים הגדולים שנכתבו עד כה.
לב טולסטוי נולד ברוסיה ב1828 והלך לעולמו בגיל 82 דהיינו ב1910.הרומן המפורסם ביותר שלו הנו מלחמה ושלום שכתב לפני אנה קרנינה.
 
זאת לא הפעם הראשונה שבלט ציריך מבקר בארץ.ביקורו הקודם היה לפני כ 3 שנים עם היצירה 'רומאו ויוליה'.
 
 
שפוק החל את דרכו כרקדן הן בבלט ציריך והן בלהקות אחרות.
זאת לא העבודה הראשונה שהוא הופך יצירה ספרותית למחול.הוא עושה זאת לרוב .היצירה הראשונה שהפך לבלט היתה רומאו ויוליה ב2014 שראינו בארץ בביקורו הקודם של הבלט.מאז היא זוכה להצלחה גדולה ומועלת גם על ידי להקות מחול אחרות בגרסאות שונות.
הבלט הוא באורך מלא ונמשך מעל לשעתיים כולל ההפסקה.
 
היצירה מהפנטת ביופיה ובביצועה.העברת היצירה הספרותית למחול היתה מוצלחת ביותר.
 
זהו בלט שקשה להגדיר את סוגו.הוא אינו קלאסי מסורתי ולא מודרני.היתי מגדיר אותו כבלט "ניאוקלאסי מתקדם".זהו שילוב של מרכיבים שונים.היום אין חוקים מוסכמים והכל אפשרי גם ערבוב בין תחומי בלט שונים.
 
אמנם קשה להביע במחול דרמה רומנטית כאנה קרנינה המכילה כ1000 עמודים אך שפוק הצליח והמלודרמטיות מורגשת בכוריאוגרפיה שלו.
יש בבלט התלבטות מה עדיף תשוקה ואהבה או יסורים ונידוי.
עוזרים בכך המוסיקה של רחמנינוב בקונצרטים הרומנטיים לפסנתר שלו,התפאורה הכוללת עצי ליבנה המזכירים שהעלילה מתרחשת ברוסיה.זאת תפאורה שעיצבו הכוריאוגרף עם יורג זיאלינסקי.זאת תפאורה מצומצמת ביותר עם כמה אביזרים נחוצים אך יפה ביותר והאומרת הכל.
 
התלבושות מרהיבות,כמובן מהתקופה,מושקעות ויפות ביותר כיאה למעמד הגבוה.
הבלט מלא בנשפי ריקודים,דבר שהיה מקובל בתקופה ושם גם אפשר היה להראות את התלבושות והכובעים.בבלט יש גם ריקודים יפים מאוד המבוצעים על ידי כפריים.
 
בבלט קטעים רבים שהם יותר תיאטרון מאשר בלט.יש הרבה הקפאות רגעיות של הרוקדים.
 
שפוק הצליח להעביר את הרגש,עוצמתו והשוני אצל הגיבורים השונים דרך התנועה ,דרך המגע הגופני,דרך המרכיבים השונים,כאמור, של הסצינות השונות
 
יש בבלט גם זמרת אופרה השרה שלוש פעמים כאשר שירתה מלוה כל פעם בפסנתר הניצב על הבמה ורקדן סולן רוקד.
 
המוסיקה היתה ברובה של מלחינים רוסיים וביניהם גם של יוסף ברדנשווילי החי והיוצר בארץ לאחר שעלה ארצה מבריה"מ לשעבר.
שפיק השתמש בבלט זה בשני סוגי מוסיקה כאשר רגשות ומעשי אנה קרנינה מוצגים ע'י מוסיקה קאמרית המנוגנת חי בפסנתר המוצב על הבמה לבין המוסיקה היותר מודרנית בעיקר של רחמנינוב.
 
העלילה של הרומן לא מסובכת.
לאנה קרנינה אין אושר בנשואין.אין אהבה.היא חיה חיים משעממים עם בעלה ובנה.היא חיה בחברה שאינה מפרגנת איש לרעהו.הראווה ,הרושם החיצוני הם העיקר.הערכים החברתיים בחברה הגבוהה נשמרים בקפידה כי העובר עליהם מוחרם,מנודה.
אנה פוגשת בקצין צעיר-הרוזן ורונסקי ומתאהבת בו ממבט ראשון.בהתחלה מרגישה הסתיגות אך האהבה מנצחת והיא נכנעת לאהבתה.כאשר הדבר נודע במקום מגוריה היא מנודה בעוד הרוזן נהנה מתהילה.בנה נלקח ממנה.כשאין לה ברירה היא מחליטה להתאבד על ידי  כך שמשליכה את עצמה תחת פסי הרכבת.
הבלט מלווה בקטעים וידאו שעיצב טיאני בורקהאלטר בשחור לבן המסבירים ברמז את העלילה והעומד להתרחש עם הנפשות הפועלות.לדוגמה רואים רכבת דוהרת והגלגלים מסתובבים במהירות רמז על ההתאבדות של אנה.
 
קשה אמנם לעבד רומן כה מפורסם ליצירת מחול אך שפיק הצליח בכוריאוגרפיה שלו להפוך בתנועה ,ולא רק ברגעים מעטים,את העיבוד למעולה,למוצלח ולמענין. 
 
קשה אמנם לתאר רגשות ,הרגשה במחול אך הכוריאוגרף ניצל כל המרכיבים,כאמור,כגון תפאורה,מוסיקה,תלבושות ומעל ל30 משתתפים על הבמה כדי להביע זאת.
 
מה עדיף התחשבות בחברה כמקובל ברוסיה במעמד הגבוה במאה ה19 או התשוקה,האהבה דבר שאז היה נראה כשבירת מסגרת מקובלת.אנה בחרה באהבה שבתנאים של אז סופה היה ידוע מראש.שפוק הפך יצירה אפית לבלט מהפנט,ליצירה מרהיבה.
 
כך זכינו ליצירת מחול מרשימה ביותר,בביצוע מצויין הן על ידי הסולנים בתפקידים הראשיים והן על ידי קבוצת הרקדנים המשתתפת.
 
בבלט זה ישנה גם עלילה משנית של עוד זוג.קונסטנטין לוין מחזר אחרי קטי אך היא מאוהבת ברוזן שאינו שם לב עליה.בסופו של דבר קטי ולוין מתחתנים וחיים באושר לא בגלל אהבה ותשוקה אלא מתוך אחריות אחד כלפי השניה.
 
 
בתפקידים הראשיים אמש השתתפו בתפקיד אנה קרנינה -פרנצ'סקה דל אריה,הרוזן ורונסקי-המאהב-אלכסנדר ג'ונס,אלכסי קרנין-מנואל רנרד.בנוסף השתתף ילד בתפקיד סריוז'ה הישראלי הלל קידר גרינברג.כולם היו נהדרים מכל הבחינות.
 
 
 
לראות או לא לראות:כוריאוגרפיה יפה,מוקפדת.אין בה אמנם אפקטים נוצצים כדי להרשים ובכל זאת הסך הכל מרשים ומומלץ ביותר.
 
נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון, 28/6/2018 09:26  
 
 
 
 


אלי ליאון

elybikoret@gmail.com

www.elybikoret.022.co.il

03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי

חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר  מוטקה

מבקר התרבות של אתרי דעתון והפורטל שלי

מבקר גם באתרים עסקים,ק. דה מרקר.תפוז.פרשן

Word press

 

הכותב הוא הבלוג יעסוק בביקורת שלי ורשמים אישיים שלי של הצגות תיאטרון מופעים אופרה בלט קונצרט וכו הכל קשור למוצג על בימותינו כאמור הכל רשמים אישים בלבד אשמח לקבל רשמים של אחרים

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר