ב-1 למאי וביומיים אחריו, יצעדו אלפים מתושבי ישראל שזכו לקנות כרטיסים לעבר היכל התרבות בתל אביב ולמרכז הקונגרסים בירושלים.
זהו קהל השונה מקהלים הממלאים אולמות כהיכל נוקיה,קיסריה או גני התערוכה. קהל המריע ,שואג ומניף ידיים כנגד זמרי רוק ולהקות קצב. זה קהל הזוכר מילדותו ונעוריו ואף נכח באולמות הקונצרטים ברחבי עולם ושמע את אחת מהתזמורת הטובות והמובילות, היא הפילהרמונית של ברלין.
30 שנים חלפו מאז 1990, בה הגיעה התזמורת לישראל וזה לאחר מותו של המנצח האגדתי שהיה מחובר למשטר הנאצי, הרברט פון קאריאן. התזמורת הזו הרגישה את ידם,מזגם ורוחם של מלחינים ומוסיקאים מהדרגה הראשונה כריכרד שטראוס, יוהנס ברהמס,הנס פון בילוב, קלאודיו אבאדו ואף שני יהודים :גוסטב מהלר והיום קיריל פטרנקו.
בתזמורת עצמה שרת בעבר גיא ברואנשטיין,ככנר ראשי,היום נמצאים בה שני ישראליים, הויולן הראשי עמיחי גרוס ונגן הבסון,מור בירון.. ביולי 2019 הוענק תואר מנצח כבוד לדניאל בארנבוים לציון הקשר המוסיקלי ההדוק שלו עם התזמורת.
הפילהרמונית תגיע לארץ בדיוק ב-1 למאי, תאריך המושרש במסורת רבת שנים לצאת כל שנה מחוץ לברלין למקומות שונים,
כשהקונצרטים מועברים בכל הרשתות בטלויזיה וברדיו.
המנצח ומנהלה המוסיקלי של התזמורת,קיריל פטרנקו בן ה-47 נולד ברוסיה למשפחה מוסיקלית יהודית.הוא בעל רקורד ונסיון רב בניצוח על אופרות ותזמורות בולטות. ב-2015 הכריזה הנהלת התזמורת הברלינאית שפטרנקו יהיה מנהלה המוסיקלי הבא. זו היתה הפעם הראשובה בה נבחר מועמד לתפקיד ניהול מוסיקלי שאינו קשור לאופרה.
מכאן נעבור להרכב התוכנית המשולה למעשה תחרה כשהחוט המוביל הוא מהלר. שתי סימפוניות שלו ה-4 בסול מז'ור, וה-6 בלה מינור, מותאמות לשלושת הקונצרטים ,שתיים בתל אביב ואחת בירושלים.
הפתיחה תהיה זהה בשלושתם : מחזור "שירי ריקרט" של מהלר. מחזור לידר כמוהו מצטרף למחזורי שירים הידועים יותר
כמו "לילות קיץ" של ברליוז, "4 שירים אחרונים"של ריכרד שטראוס,"מסע החורף" ו"הטוחנת היפה" של שוברט. פרידריך
ריקרט איש אשכולות רנסנסי שחי במאה ה-19 "פירנס" בשיריו את מרבית המלחינים של התקופה. מהלר שאף יצר את "שירי מות ילדים" ממילותיו של המשורר ,חיבר ארבעה מהם והליד החמישי הולחן ע"י מקס פוטמן וזה לאחר מותו של מהלר.
אליזבט קולמן מצו-סופרן וקונטראלטו,תהיה הסולנית ב"שירי ריקרט" החלה בלימודי השירה ב-1995 בוינה לאחר מכן מילאה תפקידים ראשיים ב"חליל הקסם" "אורפאו ואורידיצ'ה" "סיפורי הופמן" ו"כרמן". מרבה להופיע עם הפסנתרן הידוע
רוברט מור.
הזמרת השניה שתשיר בסימפוניה מס.4 של מהלר היא כריסטיאנה קארג,סופרן. את הופעת הבכורה שלה עשתה בפסטיבל זלצבורג. מ-2008 היא סולנית בבית האופרה של פרנקפורט ובבתי אופרה ברחבי אירופה. זכתה במדלית לילי להמן ובפרסים שונים.
"קול נדרי" שחובר ע"י הפרוטסטנט,מקס ברוך,נוצר עקב הכרותו עם החזן הראשי של ברלין אברהם יעקב ליכטנשטיין. המוסיקה היהודית שנחשף אליה מקבלת השראה משתי נעימות יהודיות שנכתבו לצ'לו,תזמורת ונבל. הויולה שאוחז בה עמיחי גרוס, ויולן ראשי של התזמורת הפילהרמונית הברלינאית, תחקה את תפילת החזן ב"קול נדרי" הפותחת את יום הכיפור.
בקונצרט זה ,בו מוחלף תפקיד הצ'לו לויולה, ניתן כמחווה מיוחד לנגן גרוס יליד ירושלים שלמד באקדמיה למוסיקה בעיר ואחר כך אצל טביאה צימרמן בברלין.
שתי הסימפוניות של מהלר ידועות ואהובות : האחת ה-4 בסול מז'ור בוצעה לראשונה ב-1901 ע"י התזמורת הסימפונית
של מינכן ובניצוחו של מהלר. בפרק הרביעי תחבור לתזמורת כריסטיאנה קארג.
הסימפוניה ה- 6 בלה מינור נכתבה ב-1903-4 המלחין ניצח על היצירה בבכורה של שנת 1906 באסן. יש שמכנים אותה הטראגית, אלא שהיא נולדה בעצם בתקופה המאושרת בחייו בה חלו נשואיו לאלמה שהיתה דמות נערצת ובלתי
מושגת וכן הולדת בתו השניה. כל אלה הוסיפו רק נדבכים ליצירתו הפוריה.
בלי ספק ביקורה של התזמורת המהוללה בארצנו מוסיף נפח לחשיבות שאנו על המפה,פתוחים לא רק לכוכבי רוק ולהקות
קצב, אלא למוסיקה קלאסית שהמנגנים בה מאובזרים בכלי נגינה שהיו מאז ומעולם סימן היכר ליהודי הנודד.