מס' צפיות - 147
דירוג ממוצע -
איך הפך האנס לויטוס "שותף" ל-18 הכוראלים של באך
מתוך 5 קונצרטים במסגרת "פנטזיה קולית" שמעלה תזמורת הבארוק ירושלים
מאת: מובי דיק 29/10/20 (08:30)

   קשה היה לבחור מתוך  5 הקונצרטים שמועברים ישירות למחשב את  האחד. הפור נפל על "מיוהאן להאנס", פירושו מיוהאן  סבסטיאן באך להאנס לויטוס.

  מי הוא אותו לויטוס שחי  בזמננו אנו  1905-1998, יהודי, אוסטרי נגן קלרינט מעולה שהוברמן אסף  אותו יחד עם  עוד מוסיקאים יהודים אירופאיים , להגיע לישראל ולהקים  את התזמרות הארץ ישראלית,היא התזמורת הפילהרמונית של היום.

  המסך היה מחולק לשניים. חלקו הגדול  לראות ולשמוע את הקונצרט שהוקלט והוסרט   בלייב  במשכנות שאננים ירושלים. ובחלקו הקטן  היתה אפשרות להתחברות לצ'ט, כך שאחרי  כמה תקלות של איזון השמע באוזניות יכולנו  דרכו להתכתב  עם  שאר  המאזינים ששלחו אייקונים מחויכים, העבירו  או הדריכו  את המתקשים  בחיבור, הרגשתי כאילו  אני  משוחחת קלות עם השכנים  סביבי  באולם קונצרטים עצמו, חידוש  כייפי.

   בפתיח השידור שוחחה ענבר סולומון, המנהלת האמנותית ונגנית  חליליות בארוק עם הפרופ' אדווין  סרוסי  על תהליך הכנת התוכנית הזו ואיך התגבשה צורתו.  ענבר "את בנו של לויטוס  שהוא עצמו  קלרינטן פגשתי לפני כמה שנים   בקונצרט שערכתי. דברנו איך להעביר  אלבום עיבודים שנעשו ע"י אביו לגרסת קונצרט אוןליין, כשהעדר קהל חייב להיות סופר מענין. מתוך  18

הכוראלים של באך שעיבד לויטוס לנגני חליליות  בחרנו  ידועים כמו  2 אריות  האחת מתוך קנטטת "הצייד"  והשניה "על מיתר סול"  וכן  כאלה ידועים פחות. אספנו עיבודים משלו סביב הנושא המרכזי שתאם  את  גיל  הכוראלים שבאו מהרנסנס הספרדי היונקים מהמוסיקה  העממית הדרום אמריקאית".

   כוראליים כמו כל סוגה מוסיקלית אחרת איפשרה  לקבל  ולעטות על הבסיס שלה עיבודים  וואריציות של  מוסיקאים אחרים. כך  קבלו  הקוראלים של באך את חותמת ידו של לויטוס. טיפולים מעין אלה מקובלים גם כיום. פרנץ ליסט פסנתרן  וירטואוז כתב כ-700 יצירות המבוססות על יצירותיהם של מלחינים שונים. "תמונות בתערוכה" של מוסורגסקי תוזמרו ע" מוריס רוול.

   בקונצרט  המשודר הזה  שמענו   כוראלים שנועדו  לחג השבועות "בואו נפשות ביום הזה" לחג המולד "תתעודדי נפשי החלשה" ו"שיר נחמה" לחג הפסחא. אריה  מתוך "וואריציות  גולדברג, ואת הכוראל המפורסם ביותר השאירו לנו לסיום "צאן ירעה לבטח".

   בין לבין   פוזרו במשך  האירוע כפנינים, העיבודים של לויטוס לריקודים ושירים עממיים ממוסיקת לטינו-ספרדית הוא  הרנסנס הספרדי כמחווה    ללימה  בפרו,  בה עשה   המלחין את רוב שנותיו הבוגרות.  הספניולטות האלה שהם  ריקודים במקצב משולש הזריקו שפע עליצות ומרץ בנגנים וכמובן ביעלה  אביטל  שנעה ברוב חן בשמלתה בצבע הקורל. ומה שמענו   היו : 2 שירים לטינו-אמריקנו "בוא אהובי יקירי" עיבוד לשיר עממי מניקרגואה ומקוסטה ריקה עיבוד לשיר עם מוסר  השכל "כמו שאבן מתגלגלת לא יכולה להיות אבן יסוד, כך גבר ללא בושה לא יכול להיות טוב".

   בזכות  קצב מקפיץ זה  שאינך יכול להיות  שווה נפש, הכרנו  גם שמות לא ידועים  של מלחינים  מארצות דרום אמריקה : 

גספר  סאנז ופבריציו קארוזו  עם  הספניולטות שלהם ודיאגו אורטיז בשיר "עיניים משקרות לי".

   לקחו חלק באירוע : ענבר סולומון - חליליות וניהול מוסיקלי

                           יעלה אביטל-סופרן

                           עדי זילברברג -חליליות

                           ענבר נבות - ויולה דה גמבה ובסון בארוק

                           גדעון  ברטלר-גיטרה קלאסית וגיטרת בארוק

   קונצרט לא רגיל  למצב משונה בו הנגנים   קדים בסיום כל קטע בחיוך נבוך משהו, אבל אנחנו  מאחורי המסך לא נשארנו  אדישים ומחאנו כפיים בתודה למולם, בסלון ביתנו.

    

הכותבת היא מובי דיק הינו שם העט שבחרתי בו מזה שנים רבות. אני אמנית חברה באגודת המאיירים בישראל, וכמו כן עיתונאית הכותבת בעיקר בכל הנוגע לתרבות..מוזמנת לפסטיבלי מוסיקה קלאסית בארץ ובחו"ל

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר