|
ביקורת ספר: מלכים ג', יוכי ברנדס
ובכל זאת קצת צניעות עם עגנון... על ספרה של יוכי ברנדס מלכים ג'
סיפור ילדותו ונערותו של ירבעם בן נבט למן בחרותו ועד בחירתו להֶיות מלך לישראל הוא ליבת הספר מלכים ג' המבקש בעצמו להיוותר חותם ברירה למתרחש בספרים מלכים א' ומלכים ב'. יוכי ברנדס מטָה את פנסי התאורה אל עלילה הנמסכת במקביל לזו הידועה כמו החליטה הסופרת להביא לקידמת הבמה את ההרהור והערעור על הידוע, כמעט כהמשכה של מסורת יהודית מרתקת ומשובחת הבוחנת ודורשת את הכתוב והגלוי.
יוכי ברנדס כתבה את ספרה בשלושה חלקים, בחלק הראשון אנו מתוודעים אל ירבעם המוקדם, כאן נשתלים באופן ברור סודות הנקשרים לשקרים אשר ילכו ויותרו בהמשך הספר. בחלק השני אנו קוראים את סיפור ימי מלכותם של שאול, דויד ושלמה דרך עיניה של מיכל בת שאול, ולבסוף בחלק השלישי עת נפתר המתח הקדום נוצרת העלילה המביאה את ירבעם בן נבט אל כס המלוכה. המעברים בין שני חלקיו הראשונים של הספר היא יצירת מבנה של חידתיות, מעין בלשית, מעט מן הכתיבה הריגולית, המגלה את עצמה ובתוך כך מעלה סימני שאלה נוספים עד לבנייתו של תצרף פרוש - המונח לספו של החלק השלישי שדחיפות מאורעותיו מאיצה את התרחשותו עד לסיומו.
אולי מכאן מתחילה הבעייתיות של הספר, הפנסים מתחילים להחוויר ולטשטש. הברירוּת הזו מחליקה את כל הרישום ל-ליד, כמעט, מעין, כמו, אולי. קורא הספרות והמתהלך בתרבות ובשיח ההעמקה התנכ"ית בכללה מבין ללא כל עניין מיוחד מתח והפתעה את הניסיון לשזירת נרטיב המביע רבדים מדרשיים נמתקים בשרטוט פחת-תעלומתי כדי הכנת תמהיל כל כך מובן מאליו עד היותו לחסר מסתורין ויופי.
נראה היה לי כי במופגן נכתבת כאן פשטנות. יוכי ברנדס, שנדרשה לדרש, חטאה אפילו לפשט והוציאה תחת ידיה חיבור צורם ברדידותו. הרמזים המטרימים שטוחים, סימני הדרך מרפרפים והפתרונות טורדים בהיותם חדלי משמעות האמורה להביא מענה לחסך אותו מצאה הסופרת בראשיתיות התנ"כית.
ואולי דווקא מכאן מתחילה הבעייתיות של הספר. שכן המתהדר באיור מלכים ג', ביקש ליצור נוכחות להעדר, ביקש למצוא לנעדר, ביקש למלא, להשלים, להניח - אל הנטול השלול והחשוך. והלא הייתה צריחה להצטייר כאן תמונה נושמת, הווה, בועטת, מצטחקת, מתחקה נעלמת ומתגלה אט אט לתוך מבוע מאיר של תובנות אחרות הנמתחות על פני בד יריעה משקיק, חופן ומפעים את המבט בהופעה צפוּנָה נפלאה ובוערת הקשובה אל המיתוס בעודה מפכּה אתוס בן זמננו - ולא היא.
די אם נתבונן אל שלושת חלקי הסיפור שרצו להגיד דבריהם דרך שלוש דמויות - ירבעם הילד המתבגר, מיכל בת שאול וירבעם האיש רגע לפני מלוכתו, אך יוכי ברנדס אינה פותחת את הלמוּת שפתם אליהם, אל הקורה ואל הקורא, שלושת החלקים כאחד מוקלדים באותה הלשון, ירבעם הנער מביט אל מציאות חייו ממש כמו מיכל ובדיוק כפי שיראה את ההתרחשויות כמבוגר.
בתחילה הייתה זו עבורי תמיהה - איך מעז סופר המבקש להפּך עולמות עם ובזכות דמויותיו לכתוב את יומנן האישי באותו אופֶן, אך זו הייתה הרמת גבה קצרה שכן למעט הזמן הכרונולוגי לא עוברות הדמויות של הספר כל התהלכות הלואטת את מהותם - ומרכיבה בהן מארג חומר ורוח, כך נותרות הדמויות רבוצות שרועות ומפורקדות לאורכם של ארבע מאות עמודים הסופרים את עשרות שנתוניהן.
הייתי יכולה להפנות את תשומת הלב אל ספרים כמו 'תנ"ך עכשיו' של מאיר שלו, 'דבש אריות' של דויד גרוסמן ואפילו 'אלוהים יודע' של ג'וזף הלר, כדי להבין איך אפילו כשקווי מתאר אופי קובעים ומקבעים את גורלה של דמות מימי ילדותה ועד לפסגות קורותיה עדיין עוטפת את היצירה היוליות של שאר רוח אך אם נסב לרגע פנינו מספרה של יוכי ברנדס נדמה כי לא נוכל לשוב אליו עוד ועדיין, ישנה עליבות בסיפור שכוליותו בחסך ובחסר.
אזי אולי מכאן מתחילה הבעייתיות של הספר. יוכי ברנדס מצהירה במקצבי סיפורה כי היא מחפשת אתונות. אולם ניתן לדעת כי התָּר אחרי היעד ירצה למוצאו גם אם יאותר מתחת לפנס מתוך תקווה זחוחת דעת כי כך תיחשף תהילת מלוכת יקום. ודאי שאין כך, המשא שחרך בשכמותיהם של יוכי ברנדס ודמויות ספרה פרק עולו בנקיקי המסע בחריצת משפט אחד ויתום - "ותהי המלחמה ארכה בין בית שאול ובין בית דוד/ודוד הלך וחזק ובית שאול הלכים ודלים" , מכאן ואילך כל הסבר, מענה, פתרון ותשובה ינעצו בכך שאת הסיפור המקראי כתבו הסופרים של בית דויד ולכן הם מתועלים בחריצי הרווח וטובת ההנעה של תשואת המלוכה.
במעטה חלל ריק זה, מסנוור בתחכומו, השמות: שלומעם-ירבעם, המצבים: צרועה-בת מלך, המדרשים: 'למה צחקה מיכל לדוד', הוא ציפוי דוק. אבל ריקנות לא הייתה ואינה יכולה להיות חיפוי, ומתוך הבלוּתוֹ של זה כופה יוכי ברנדס פרשנוּת מאוולת. את עוולת מעשי הנבלה היא מפטירה כרעות רוח - פילגש בגבעה ותמר - נרצחו ונאנסו שוב, שכן הסופרת של מלכים ג' המתייהרת בדברי בלע לשאת את דגל הנשים, משוחררות, חזקות, חיוניות, אשר בתעוזתן ובחוכמתן הן שסללו את תוואי פסגות הסיפור המקראי היא זו המרהיבה לרמוס, לבטש ולבטל את נוראותיה עד מוות של אשת הלוי בגבעה ואת אינוסה של תמר בידי אמנון אחיה. וכך בסוף הסוף קיבעו הבעלים, גוברים בכוחניות על הנשים הנותרות לבָכּוֹת את שרידי עמודי שדרתן. אם רצתה יוכי ברנדס למסור השכל בספרה, הרי הוא: פָּנס הזחיחות מתיז אלומה אפילה עד למאוד.
בשלושה מעבריו ניסיתי להגיע אל הפריכות של תוך ותך פרורי ספרה של יוכי ברנדס. בכל אולי שכזה רציתי לקמוץ את הדלוּת הספרותית. אך בבטחה הייתי מבקשת: "מעטים ורעים היו ימי חייו" - בכל זאת, קצת צניעות וענווה עם עגנון ולו רק כדי שלא נצטרך להספיד בדמי ימיו את הספר מלכים ג'.
רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן
גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.
תגובות |
למאמר זה התקבלו 77 תגובותלכתבה זו התקבלה תגובה אחתלמאמר זה לא התקבלו תגובות |
לקריאת כל התגובות ברצף |
1. |
מהמם ל"ת
רומן תנ"כי חתרני מהמם בעוצמתו.
אהבתי בגלל עוצמתו ואיכויותיו, אבל גם בגלל הנרטיב האלטרנטיבי שהוא מציע.
סיפור על אשה יוצאת דופן, המופיעה בתנ"ך כדמות שולית, מופיעה כאן כגיבורה טרגית.
חגית 02.07.08 (19:16)
|
2. |
ממליצה בחום ל"ת
קראתי את הספר בשקיקה, ומיד בשסיימתי ניגשתי לקרוא את התנך. מעולם לא הרגשתי את סיפורי אבות אבותינו בצבעים כ"כ חיים (למעט אולי בקריאת "האוהל האדום").הסופרת עשתה עבודה נפלאה.
אני ממליצה בחום.
הערה קטנה לכותבת המאמר. הספר מקביל לשמואל א ואילך (בפרק ט מתחילים לספר על שאול. מלכים א פרק א מתחיל כשדוד כבר זקן ולוקח את אשתו האחרונה, אבישג).
טל 02.08.08 (10:28)
|
3. |
ספר מדהים ל"ת
הספר מדהים, מרתק, עמוק ומרגש, מזמן לא נתקלתי בספר כזה טוב,
יוכי ברנדס מצליחה לחבר את התקופה התנ"כית להווי העכשוי. הגיבורים שלה לובשים פתאום דמות בשר ודם ומעוררי סקרנות. העלילה מרתקת ומותחת. הסוף של הספר כל כך ריגש אותי בפשטות ובחום שלו.הוא מדבר על התקופה התנ"כית, אבל כל כך רלוונטי לתקופה של היום.
בקיצור: ספר מדהים!
13.08.08 (18:30)
|
4. |
החמצה מעניינת. ל"ת
הרבה זמן שאני ממתין לרומן ברוח הזו אבל הספר הזה מאכזב מאד. השפה רדודה הסודות מתגלים ללא מאמץ מחשבתי כלשהו וההחמצה כל כך צורמת ובולטת. לא ממליץ.
רון קהתי 21.09.08 (17:53)
|
5. |
מאכזב מאוד ל"ת
פרשנויותיה של ברנדס למתרחש בספרים מלכים א' ו-ב' כ"כ עלובות ותלושות. תמוהני האם בכוונה מצטטים דוד ומיכל בנעוריהם קטעים משיר השירים, אשר נכתב כידוע ע"י שלמה המלך ואשר עדין לא נולד בשלב זה של הספר. עובדה זו מצערת במיוחד ומתווספת לשורה של עלילות שווא כגון- דוד לא הרג את גוליית וגוליית בכלל נרצח תוך כדי שינה ע"י כריתת ראשו (?!). את מלכי ישראל הגדולים דוד ושלמה, אשר מספר עצום של מדרשי אגדה ופרשנויות, כולל דבר התנ"כ עצמו מהללים ומשבחים ואילו ברנדס מבטלת את אישיותם ופועלם בהינף יד ואפילו הופכת אותם לרשעים ואטומים וכל זאת בחסות כתיבתה בצדה האחורי של העטיפה שדבריה נלקחו ממדרשי אגדה ופרשנויות חז"ל.
הייתי מתקנת אותה ומציינת שאתאיסטים בני דורנו אינם נכללים תחת התואר "חז"ל".
אודליה 24.09.08 (20:03)
|
6. |
מומלץ בחום! ל"ת
ספר נפלא ומעניין. מציג פרשנות שונה ומיוחדת לאותם הסיפורים והדמויות עליהן גדלנו. מהרגע שהתחלתי לקרוא לא יכולתי להפסיק. מדהים!
יובל 15.10.08 (19:36)
|
7. |
מלכים ג - פרשנות ששווה קריאה ל"ת
התנ"ך הוא ספר עלום. היכולת לפרש סיפורים קצרים או ארוכים ממנו היא יכולת מופלאה במיוחד כשהיא נעשת בצורה שאינה תלושה מהסיפור, מעניינת, מרתקת ומושכת כמו בספר "מלכים ג".
אור 20.10.08 (14:46)
|
8. |
ספר מהמם ל"ת
קראתי הרבה ביקורות שליליות על הספר וכבר הכנתי את עצמי לאכזבה...
את הספר סיימתי לקרוא בתוך פחות מיממה. לא יכולתי לעזוב לרגע. כנראה הספר המרתק ביותר שיצא לקרוא לי עד היום..ואני קראתי המון ספרים בחיי.
ספר מדהים ומומלץ בחום!
מירי 22.10.08 (14:22)
|
9. |
נפלא ל"ת
ספר נהדר, קולח, יוכי ברנדס מביאה אל קדמת הבמה את הרקע מאחורי האירועים שהכרנו עפ"י הסופר המקראי. בספר היא פתחה לנו צוהר למעבר לכתוב וידוע...
אילנה 27.10.08 (14:42)
|
10. |
זבל ל"ת
סיפור תנכי המסופר בשפת הווה כל כך לא מצליח להחזיר את הקורא לאחור, אל האוירה ורוחה של התקופה. ופתאום היא נזכרת שהיא בתנ"ך וכותבת למשל "הרוויתיה מדודי" אם כבר אז למה לא "גמרתי בתוכה"? כשמדובר בחיילים המתהדרים במדיהם אתה מדמיין צנחן עם כומתא אדומה ולא לוחם קדום וכך לאורך כל שרטוטי הדמויות והארועים, רדידות זו מילת המפתח. מודה ומתוודה - לא סיימתי את הספר, לכל עינוי יש גבול
כהן דניאל 08.11.08 (17:38)
|
11. |
ספר נפלא ל"ת
אני מצטער אבל המאמר הזה כתוב בלשון גבוהה מדי עבורי.. הספר לעומת זאת הוא יצירה מדהימה. מהרגע שפתחתי את הספר לא יכולתי להניח אותו והוא גרם לי לחשוב..
עופר 11.11.08 (09:18)
|
12. |
ביקורת על המבקר ל"ת
לקטול בצורה כה חריפה יצירה כה יפה ומרתקת כפי שעשתה המבקרת המיתולוגית בצורה כה ניבזית ובלשון כה גבוהה ובלתי מובנת לעיתים.איני איש ספר ואיני מתיימר ככזה אבל ניכרת מן הביקורת הקשה קינאת סופרים.
הספר הוא מרתק ומבהיר בצורה יפה את הקשרים בין כל הדמויות בתקופה המדוברת וכל אותה תסבוכת שלוותה אותי מאז שחר ילדותי ועד היום שאני בין שבעים שנה ולא זכיתי לדעת מי נגד מי עד שבאה הסופרת יוכי ברנדיס האירה את התקופה הסבוכה והמסורתית ויישבה את דעתי וכל התודות לה וירבו כמותה
בצלאל 19.11.08 (05:46)
|
13. |
מומלץ בחום במיוחד ל"ת
כדאי לקחת ספר התנך לקריאה נוספת
jocie1 22.11.08 (21:47)
|
14. |
גועל נפש ל"ת
יש בספר קטעים של התעללות נפשית או שכיבה עם אשת איש.
לא ראוי לקריאה.
אלדד 30.11.08 (16:53)
|
15. |
ביקורת מוזרה ל"ת
קריאת הביקורת דורשת מאמץ גדול יותר מקריאת הספר .. וראוי לכותב שיסדר דבריו לפני שיפרסמם.
מאידך, בעוד אני מסיק שמדובר בספר מעולה, ייחודי, חכם, עמוס במידע ובהבנה של התנ"ך - חושב/ת המבקר בביקורת שלעיל שהכל רדוד שיטחי וכיוב'. אין הסכמה. ספר מעולה
אייל 09.12.08 (06:33)
|
16. |
סתירה בפירוש ל"ת
שיחה עם דב אלבוים לפרשת "וישלח": בהסברי יוכי ברנדס שתאורי יעקב ועשיו הפוכים מהמצטייר בתנ"ך, מאידך י. ברנדס מצטטת את הכתוב שם אודותם. ז.א. מצד אחד מקבלת כמקור את הכתוב, מאידך מסבירה את ההיפך. איך?
משה א 14.12.08 (17:11)
|
17. |
הבל ורעות רוח ל"ת
מעולם לא נכתב הרבה כל כךורע כל כך על טוב כל כך
gigi 15.12.08 (09:18)
|
18. |
הקישקולוגית ל"ת
פתחתי את ספרה של ברנדס ולא יכולתי להפסיק. כל מה שכתבה מוזכר במקורות. ברנדס רק פקחה את עינינו.
המבקרת המיתולוגית חוטאת ומחטיאה לא רק בהבנת הקריאה אלא גם ביכולת הכתיבה.
כל אוהב תנךהמבין כי עובדות אף פעם אינן מדברות בעד עצמן אלא תמיד מישהו מדבר עבורן צריך להעריך ולהוקיר את האפוס המדהים שהסופרת גוללה בפנינו. רק להסיר את הכובע. ואשר לגיבוב המילים של המבקרת הנכבדה: על זאת נאמר "שומר פתאים השם".
giosh 15.12.08 (09:27)
|
19. |
ליוכי ולכל מי שיודע גם יכול לעזור... ל"ת
אי מאוד אובההת את סיפורי התנ"ך וכשאני כרגע לקראת הסוף אני יודעת שאני לא אראה את הסיפור של תק' דוד ושלמה באור חיובי כ"כ... ולכן אני חייבת לשאול: האם חלק או הכל הוא אמיתי??? האם כל הסיפורים שמשובצים לא אמיתתים.???? אם הם כן אמיתיים בבקשה תגידו לי איך אני אמורה למצוא את המדרשים והאגדות הללו..... בבקשה.... זה נורא מציק לי!!!
מישי 23.12.08 (15:37)
|
20. |
המיתולוגית מאוהבת בעצמה ל"ת
מי שכותבת באופן כל כך זחוח היא המבקרת עצמה. מביך לקרוא טקסט המתיימר למליצות סגנונית עם שגיאת כתיב: "צריחה" במקום "צריכה".
מי שהבין את הסיפא של המשפט השני בפסקה החמישית של הביקורת, שיקום!
גברתי המיתולוגית, אני בטוח שאת אשה חכמה ונבונה. אין צורך להראות זאת בכתיבה כל כך מסורבלת ופתלתלה.
יש לך דעה, נסחי אותה ברהיטות ובבהירות. הביקורת הזאת איננה אלא מעשה אוננות מילולית. ניכר שיותר משרצתה המבקרת לבקר, שאפה להנות מיכולה - כך היא מאמינה - לשחק במילים.
אני מקווה שנהנת.
אשר לספר. ספר יפה וקריא. חתרני בכך שמציע אלטרנטיבה לסיפור המוכר.
נהנתי מקריאתו ושבתי לקרוא בתנ"ך את הפרקים הרלוונטים. כעת, התנ"ך מתגלה לי באור אחר.
כל הכבוד ליוכי ברנדס.
שי 25.12.08 (19:06)
|
21. |
רדידות עלובה ל"ת
אני מסכים עם כל מילה של המבקרת הספר כתוב ברדידות כה גדולה שאי אפשר כלל להתייחס לרעיונות ולפירושים שהסופרת מעלה. גם אם הייתי מתעלם מהעלילה השדופה, אבל לכתוב רומן תנכי בשפה כה חסרת חן זה כבר כישרון.
יעקב 04.01.09 (15:44)
|
22. |
מיתולוגית - שחררי את הפלוץ העצור בך! ל"ת
מעולם לא קראתי ביקורת כל כך מופלצת כמו זו. כאילו מנסה הכותבת בכוח להמציא מילים, משפטים ושלל הפלצות מתוך נבכי מעיה הסרוחים. בכוח? ממש בכוח? תעשי לנו טובה ולכי תכתבי ספר בעצמך, אני אשמח להיות בין המבקרים הראשונים שלך, אבל רק בתנאי שיתנו לי את הספר בחינם כי אני בהחלט לא אהיה מוכן לשלם כסף עבור כזה גבב שטויות.
ובחזרה לספר של יוכי - מרתק, מהנה, סוחף. המשיכי כך!
דניאל 06.01.09 (22:12)
|
23. |
ספוילר אחד גדול ל"ת
אבל למה כל הביקורת הזו מלאה בספוילרים? על המשפט הראשון לגלות את מה שהמחברת טרחה להסתיר במשך שלושת רבעי ספר? חבל על כל מי שלא קרא את הספר, וקרא את הביקורת. כל המתח נעלם לו.
קוראת בחושך 17.01.09 (17:13)
|
24. |
המחברת מנסה ליצר דרמות במקום שאינן ל"ת
התחושה שמתעוררת שלפנינו מחברת הבקיאה במקרא, אך אינה מצליחה לסחוף את הקורא אל המתח והדרמה. כתיבה "מלאכותית" של מי ש"החליטה" שהיא יכולה להיות סופרת. היא לא.
אלון החסון 30.01.09 (13:24)
|
25. |
סוחף ומהנה ל"ת
ספר סוחף ומהנה. פרשנות חדשה ומעניינת ומראה שוב שלסיפורים יש נקודות מבט רבות וטוב שכך. מי שלא מחפש איזו אמת היסטורית וספרותית שתספק את האידאל שלו יכול להנות מספר נפלא ורב כישרון ודימיון.
איל 03.02.09 (15:31)
|
26. |
לנסות לשכנע בכח הפלצנות ל"ת
מי שכתבה את הביקורת הגזימה בבקורת פלצנית אך לא בהכרח משכנעת.הספר לא מתיימר להיות תנ"ך שני או יצירת מופת המתמודדת על פרס נובל. כספר מן השורה מדובר בספר מענין ביותר, הגם שלא נעדר ביקורת. אבל הכל במידה.
אגב - מדוע לא פורסם שם המבקרת?
מימי 16.02.09 (13:57)
|
27. |
ממליצה ל"ת
אהבתי ! יוכי הצליחה להחיות את אחד הסיפורים מהתנ"ך( שגם הוא ספרות מעולה )ולצייר רומן בצבעים עזים !
ממליצה בחום!
ענת 11.03.09 (20:51)
|
28. |
האומנם אמת חדשה? ל"ת
כל אדם בר דעת הקורא בספר הת"ך כפשוטו, ואינו מחמיץ את הפרקים והפסוקים, שנחסכו ממנו בבית הספר, מבין כי הם נמנעו ממנו בשל צנזורה למניעת פגיעה בנפשו
הרכה של התלמיד, מחמת מעשים
נפשעים של גיבורינו הלאומיים.
הזדהותיו עם גיבורי התרבות , שגוייסו להקניית ערכי היהדות, וכבסיס ערכי לציונות המתחדשת מתערערת, ומשאירה אותנו יתומים , חסרי אבות להישען עליהם.
אי לכך לא ברורה לי ההתנפלות המתחסדת על מפרשי התנ"ך העכשוויים מג'זף הלר עד יאיר לפיד ויוכי ברנדס, ש"העזו" לפרשו בדרכם. "האמת החדשה" אותה גילו, ואותה פסלו מבקרים מתחסדים ודתיים נבערים נמצאת בתנ"ך מימים ימימה. הם רק האירו אותה, כי השכילו לקרוא בפסוקים מעוררי המחלוקת ללא דעות קדומות.
לשום גוף אין מונופול על התנ"ך, (שולמית אלוני)
ולכל אחד הזכות לפרשו.
דווקא הצמצום בעיצוב הדמויות , הביא לשפע פרשנויות המעוגנות בחלקן בספרות חז"ל. אך האם לא הגיע הזמן כי נשחט את הפרה הקדושה ששמה חז"ל, לא משום שדעתם פגומה חלילה, אלא משום המונופול שעושים בהם הדתיים, הפוסלים מיד כל פרספקטיבה אחרת. האם אגדות חז"ל ראויות יותר להתייחסות מאשר הרומן "מלכים ג'" של ברנדס העכשווית. , או הגיגיו של יאיר לפיד ב"הגיבורים שלי"?
התנ"ך על מורכבותו אינו ספר מוסר, והדת היהודית אינה מתיימרת להיות מוסרית (פרופ' ישעיהו לייבוביץ). הראייה לכך הם כל המצוות הנוראיות העוסקות בכיבוש הארץ המטיפות לרצח עם, ודיני הקרבת הקורבנות, הממלאים את ספר דברים בדם הנשחטים. , ועוד כהנה וכהנה חוקים המזכירים לנו את זוועות הטאליבן והאיסלם הקיצוני.
בבסיסו הנארטיבי התנ"ך מעורר בי אסוסייאציה של טלנובלה אנושית על חוסר אנושיותן של הדמויות המככבות בו. אנו נחשפים לקנאה, גניבה, בגידה רצח לסוגיו כולל קןרבנות אדם (יצחק, בת יפתח)ותיאור מעשי זוועה כמעשי אונס, לינץ', כריתת איברים והוקעת האומללים על חומות העיר.
מסתבר כי תאוות השלטון והקנאה העבירה את גיבורינו על דעתם. חצר המלוכה- מוקד התככים, המניפולציות, הוצאת לשון הרע, הפכה את גיבורי התרבות שלנו לרוצחים מטורפים, שאינם נרתעים אף מרצח שושלתם הפרטית.
אי לכך, אם רק תקראו בתנ"ך ובספרי ההיסטוריה תיווכחו לדעת כי בית דוד ובית חשמונאי אינם שונים במאום מהורדוס המלך ומקיסרי רומא וקלגסיה.
נורית זילברמן 18.03.09 (06:52)
|
29. |
נהניתי אבל יש בעייתיות ל"ת
אני חושבת שישנה כאן בעייתיות עם כל התוספות והפרשנות שהיא נתנה למקרא.
ישנה ביקורת נוראית כלפי דוד המלך שאני חושבת שאינה במקום, והרבה מן הדמויות מצטיירות בצורה שלילית מאד
אני לא חושבת שזה ראוי
מיכל 26.04.09 (16:02)
|
30. |
כל מילה של המבקרת זהב ל"ת
קראתי את הספר והוא רדוד, מתאפיין בעברית עלובה, אם אתם באמת מעוניינים לקרוא רומן המבאר את התנ"ך אני ממליץ בחום את "שמשון" של זאב ז'בוטינסקי בתרגום הישן של שנות ה-40(נדמה לי אחד בשם נחום רייכמן תרגם), איני יודע אם התרגום החדש של פטר קריקסונוב יכול לעמוד בקריטריונים של התרגום הישן, אך מכיוון שאיני קראתי את התרגום החדש לא אוכל להעיד, אך מהיכרותי עם תרגומיו הוא אכן מתרגם טוב.
דוד 02.05.09 (00:46)
|
31. |
עצת אחיתופל: אל תאמינו ל"מיתולוגית" ל"ת
"מלאכים ג'" אפילו יותר מותח מ"דה-וינצ'י". הקרימי הכי טוב שקראתי בזמן האחרון. וגם אני קוראת עתה בתנך. אני מחכה עכשיו ל"מלאכים ד'"...
ליזה 18.06.09 (22:26)
|
32. |
ספר מדהים. תןדה ליוכי על ההנאה ל"ת
שבקריאתן.
ליאת 29.06.09 (08:53)
|
33. |
המיתולוגית קצת הגזימה ל"ת
אמנם השם קצת מטעה, כי המלכים שאול דוד ושלמה מופיעים בספרים שמואל א וב ובמלכיס א.שפת הספר אינה שפת הזמן, אשר מתואר בו ורוב המאורעות הם פרי דימיונה של הסופרת ואין להם אחיזה בתנך.הספר קריא ומרענן את הידע בתנך.
לוי 02.07.09 (12:54)
|
34. |
בנשמתה, יוכי מורה לתנך, יצירתית ונועזת ל"ת
ביקורת "המיתלוגית" עניינית לספר כתוצר ולא ליוצרת. יוכי מעידה על עצמה באחד הריאיונות כי:רצתה להאיר את היהדות הקלאסית , וכי היא מרוצה מרצון הקוראים לחזור ולקרוא בתנך. אין ספק שהצליחה בכך! קראתי,חזרתי לתנך ונהנתי מאוד.
אורלי 27.07.09 (13:25)
|
35. |
חורבן המיתוס והאמונה ל"ת
היום ט' באב יום בו נחרב בית המקדש בשל שינאת חינם, סיימתי לקרא את ספרה שלי יוכי ברנדס , מלכים ג', בשל מה בחרה הכותבת להציג את מלכי ישראל כרוצחים,נואפים, בוזזים תואבי שילטון ושררה, ובכך להחריב לנו את המיתוס והאמונה עליה גדלנו? מעניין מאיין שאבה יוכי ברנדס את מקורותיה שלעניות דעתי איו להם אחיזה ותימוכין. זה לא יותר ממעשה יומרני, חסר אחריות ומסוכן.
מדלן הופמן 30.07.09 (15:10)
|
36. |
ביקורת מזעזעת ל"ת
אין שום טיפה של אמת בין ספר וביקורת
צאו מהקופסא! 03.10.09 (00:51)
|
37. |
ל-35. תשמע... ל"ת
אם אתה חיי בתוך קופסת צמר גפן וחושב שמלכי ישראל היו כולם טלית שכולה תכלת- יש לי הפתעה בשבילך, דוד לא היה בדיוק מלאך משמים, ושלמה לא היה סייח תמים.
הספר נכתב תחת האמרה "היסטוריה נכתבת ע"י המנצחים" ומנסה להציג את הסיפור המקראי בצורה קצת אחרת.
אני מצאתי את הספר כמסקרן, מעניין וקולח, וכספר שנותן נקודת מבטת שונה ויחודית על סיפורי התנ"ך.
רוני 08.10.09 (23:23)
|
38. |
ספר חשוב ל"ת
כל מי שביקר את סיפרה של יוכי ברנדייס שבוי במסורת הפרשנית של התנ"ך . הפרשנות לתנ"ך וכן הרצף ההיסטורי כפי שכולנו למדנו , הובאו לידיעתנו ע"י צורך של אינטרס מסוים : שנועד להאדיר את מלכותו של דוד המלך ואת חולשתו של קודמו - שאול .
הסופרת מנפצת את המיתוס שכולנו גדלנו עליו - אישיותו המושלמת של "נעים זמירות ישראל " ועל כך מגיע לה "ישר כוח" .
גי 19.10.09 (21:53)
|
39. |
9-12-09 ל"ת
ספר מקסים-אהבתי
תמר 09.12.09 (00:14)
|
40. |
כמה אנו שונים היום ?! ל"ת
כמו כולכם, הספר גרם לי לקרוא שוב את התנ"ך ולהזדעזע מן הרוע והשנאה העזה בין האחים היהודים שכל חטאם היה שהיו בשבט האחר. מה אנו שונים היום?! אנו שונאים את כל מה שהוא לא אנחנו. החרדים שונאים את הלאומיים, החילונים שונאים את החרדים ובטח שההיפך, הימין שונא את השמאל, השמאל ....לחרדתי הרבה אין סוף לשנאת האחים שלנו.אנו היהודים שונאים את אחינו היהודים רק בגלל שהוא לא חושב, מתלבש אוכל ו... בדיוק כמונו. יותר מן המצב של מדינת ישראל בעולם, והסכנות הצפויות לנו משונאינו הרבים, אני חוששת משנאת האחים ביננו. אני מתפללת שהרע מכל לא יבוא מתוכנו, ומתפללת שנדע לקבל ולהכיל את מי שלא שייך ל"שבט" שלנו ולאהוב! ללא תנאי.
עדי 24.12.09 (10:33)
|
41. |
אלף פנים לתורה..... ל"ת
אלף פנים לתורה....
מדהים , מרתק, ומעניין 18.02.10 (10:47)
|
42. |
ספר מדהים ל"ת
ספר מומלץ ביותר
שווה כל רגע
ינון 26.02.10 (23:39)
|
43. |
ברית בין הבתרים ל"ת
לדעתי את עוסקת גם רק בחלק ממה שמאפיין את היהדות .התמקדת בספרך בעקר במלכות ישראל.למעשה היהדות המקורית שוללת מלכות בכלל והברית ביו אברהם לאלקים מטילה על העם התחיביות שנובעות מהברית והן למעשה מחיבות את העם להמנע מהקמת מלכות ולחיות בעקר מעבודה עצמית ולא לנצל כח עבדות כפי שנהג העולם האלילי.
אפי ירושלים 10.03.10 (17:03)
|
44. |
ל19 ל"ת
הסופרת עשתה שימוש בדמויות אמיתיות ובמדרשים אמיתיים.. אך בואי נגיד שהיו לה אתכל חלקי הפאזל והיא פשוט חיברה אותם כלל לא נכון- ולצערנו נוצרה תמונה מעוותת של הסיפורים... ישנם עוד הרבה ספרים המפרשים את הסיפור בדרך שמתקבלת על הדעת(שנכתבו על ידי אנשי דת ולאו דווקא על ידי חוזרת בשאלה מתריסינית)... אשמח לנסות לענות על שאלות ספציפיות עד כמה שאוכל...
.... 13.04.10 (20:56)
|
45. |
ביקורת טיפשית עם שגיאות כתיב! ל"ת
ספר מדהים! לא הפסקתי לקרוא אותו!
מומלץ בחום!!
שירן א 18.04.10 (09:12)
|
46. |
ספר מדהים ל"ת
מראה פן שונה לגמרי של התנ"ך, סוחף אותך למקומות שמעולם לא חשבת עליהם. מראה לך פן אנושי שקצת נסתר מעיננו בזמן למידת התנ"ך. אין ספק כי יוכי ברנדס הצליחה להראות את מה שהתנ"ך הצליח להסתיר
תומי 07.05.10 (12:35)
|
47. |
הספר איכזב אותי.ציפיתי ליותר ל"ת
הספר שבע אימהות היה ברמה גבוהה יותר וממנו נהנייתי.
דוכיפת 31.05.10 (22:18)
|
48. |
ספר מדהים ומרתק ל"ת
האם הכל אמיתי כמו בתנ"ך - העיקר אמיתי,אולם האם כל השאר גם? על כל פנים הספר ממש מרתק ונהניתי מאד לקרוא אותו- כל הכבוד ליוכי ברנדס.
רבקה 10.06.10 (20:00)
|
49. |
כל הכבוד ל"ת
מה עם יצאת מצרים
אני חושב שתוכלי לצייר את הנושא בדרך יפה לא פחות ממלכים ג'
דני 13.06.10 (21:14)
|
50. |
עיוות היסטוריה ל"ת
זה לא חכמה לתת פרשנות מתוך התעלמות מוחלטת ממציאות היסטורית המופיע בספרים קדמונים מוסמכים כתלמוד, אולי יש כאן נסיון לתפוס טרמפ על דמויות התנ"ך ליצור פרובוקציות או לגרוף מעט פרסום ותהילה, אך המציאות מעוותת לחלוטין, כל הכבוד על דמיון ספרותי אבל אין טעם לעוות ולהפוך את אישי התנ"ך לתאווי בצע ורודפי רדידות.
שי 15.06.10 (16:37)
|
51. |
חבל שפשוטה כמו יוכי פוסלת את גדולי עמנו. ל"ת
חבל שעד שכתבו ספר שמכניס לאוירה תנכ''ית הוא נכתב בצורה כזאת. וסוכל בצורה כל כך חצופה את גדולי עמינו. מי אנחנו הקטנים שיכולים בכלל להביע דיעה ופרשנות על דברים ברומו של עולם?!? על דוד המלך שכתב את ספר התהילים שהבעש''ט אמר עליו שאם היינו יודעים איזו מעלה יש בתהילים לא היינו מפסיקים להגיד אותם ,א בןאדם כזה בצורה שהי הציגה ראוי לכתוב כזה ספר?! ושלמה המלך החכם מכל אדם היה מלך משעמם שהמציאו עליו שהוא חכם?! מאיפה היא למען ה' המציאה את כל השטויות הלו?! באמת חבל, שעד שכתבו ספר כ''כ מושקע שבאמת מכניס לאווירה תנכ''ית פירשנו אותו בצורה כ''כ עצובה.
מורג 21.08.10 (22:46)
|
52. |
תודה ליוכי ל"ת
קראתי את הספר בשקיקה, לא חסר לי כלום חוץ מהצער שהוא נגמר.
אוהד 24.08.10 (23:50)
|
53. |
ספר סוחף ונפלא ל"ת
לא הצלחתי להוציא אותו מהידיים מרגע שהתחלתי לקרוא, ממליצה על הספר בחום.
הקישקושולוגיה המתיימרת להיות "ביקורת" משעממת, לא רלוונטית ונגועה ברע לב המקרין על הכותב.
דקלה 26.09.10 (12:42)
|
54. |
ל-44.. ל"ת
שלום,
אפשר לקבל שם של ספר או שניים כאלה?
המפרשים את הסיפור אחרת?
לירון 09.10.10 (22:58)
|
55. |
אי אפשר להפסיק לקרוא ל"ת
ספר מדהים,במהלך קריאתו אתה לא מפסיק להיות מופתע,הסתכלות מרעננת של הסופרת במיטבה, על ההיסטוריה, וזאת בעיני אפיקורס מושבע,מי היה מאמין שלא השתנה כלום אצל העם שלא ברור למה הוא חושב שהוא ניבחר,שלמה המלך גובה מיסים באחוז דומה למס ההכנסה היום!!!
רוני 17.01.11 (18:36)
|
56. |
לכל אלה שחושבים שהספר הזה לא טוב ל"ת
יש כאלה שחושבים שהספר "מלכים ג'" לא טוב מכיוון שהפרשנות בו יותר מדי מוגזמת ומוציאה אנשים מסויימים באור שלילי. ובכן, אני אישית חושבת שהסופרת הזאת מדהימה. אני חושבת שמטרתם הפרשונויות והספרים המשלימים היא בעצם לשנות את מה שאנחנו מאמינים בו, או להבהיר לנו דברים אחרים (ובכך גם כן לשנות דברים אחרים שבהם האמנו).
כמובן, לאחר קריאת הספר, אני יכולה להגיד על דוד ועל שלמה שאני פשוט שונאת אותם, והסיפור על ירבעם (שלמעם) הוא באמת סיפור מרשים וסוחף. כל התאורים היו במקום, הכותבת הזאת מוכשרת ויותר.
שלי פ 10.02.11 (21:54)
|
57. |
מלאכים ג' ל"ת
הספר כתוב נפלא, למדתי המון על ממלכת שאול אך.... על פי הספר דוד הוא האדם
כזה איום ונורא? ... אז מה גדולתו? מדוע הספר משחיט את פניו רק כדי להלל
את שאול - זו בטח לא המטרה ... נותרתי מבולבלת ועצובה . אשמח לקהל הבהרה אם זו לא בקשה גדולה לסופר!
קלוד בר 15.05.11 (22:00)
|
58. |
פנס רחב אלומה ל"ת
בקריאתי ספר זה נוכחתי לראות באור ברור את השתלשלות דמויות התנך אחרת מאיך שהכרתי אותם בעבר עת למדתי התנך בהיבט הדתי. פרשנות שוטפת וקולח בהיבט הספרותי הציג בפניי דמויות אמיתיות חיות נעות ואף האגשתי כאילו אני שם. הסופרת יוכי ברנדס עשתה כאן נפלאות בספרה ובסיפורה. ישר כחץ מחכה למלכים ד' ה' ו' ז' וכו וכו... ספר יפה שנהנתי ממנו מאוד. קריאה רצופה לאורך כל השבת שאפיךו שכחתי לאכול ולשתות. אהבתי מאוד
איתמר 21.05.11 (20:06)
|
59. |
מבקרת נואשת ל"ת
חרא ביקורת ספר מדהים והמבקרת פשוט מקנא ומנסה להגיד דברים כחמים בכוח!
07.09.11 (21:18)
|
60. |
ל59 ל"ת
59 אני חושב שאתה ממש טועה , המבקרת עושה את עבודה כראוי. היא יודעת מה נכון ומה לא. מה אתה כבר מבין?
יוסי 07.09.11 (21:34)
|
61. |
ביקורת על הביקורת ל"ת
מבקרת חרא שתיחנק אמן! זווננהה אלפאבתית לא יודעת לכתוב כלום! שוויצרתית בשפה של מונגולים!!
דני פלט פה 07.09.11 (21:35)
|
62. |
61 אתה טיפש ל"ת
די להיות טיפש. אתה בטח ילד קטם בן איזה 10 וחושב שאתה מבין. זה ספר מצויין אך קראתי מובנים וטובים יותר.
יוסי - 07.09.11 (21:37)
|
63. |
ביקורת שלי לביקורת! ל"ת
אתרי סקס לגייז??
פה זה אתרי סקססס? [לגייז?] 07.09.11 (21:38)
|
64. |
מסכים עם יוסי ל"ת
כן , אל תהיו ילדים קטנים. ספרות זה דבר חזק , לא כל מה שמעניין הוא כתוב ברמה מדהימה
יואל חנניה 07.09.11 (21:39)
|
65. |
ליואל.. ל"ת
יואל....................................................................................................תמות .
07.09.11 (21:45)
|
66. |
ילדים קטנים ל"ת
עוד ילדים קטנים שמשעמם להם לשחק בחוץ אז הם נכנסים לאתרים לאנשים חכמים. פשוט תסתמו את התפה
יואל חנניה 07.09.11 (21:50)
|
67. |
יואל! ל"ת
יואל לא סיכמנו משהו? אתה עכעשיו ממש עכשיו יוצא מהחדר או מאיפה שאתה הלך לכיוון החלון פותח אותו עולה עליו וקופץ למוות! אינני מבין מה קשה ומסובך בבקשתי? אנא עשה זאת בהקדם :] דש לחאסאן
07.09.11 (21:53)
|
68. |
יואל! ל"ת
יואל לא סיכמנו משהו? אתה עכעשיו ממש עכשיו יוצא מהחדר או מאיפה שאתה הלך לכיוון החלון פותח אותו עולה עליו וקופץ למוות! אינני מבין מה קשה ומסובך בבקשתי? אנא עשה זאת בהקדם :] דש לחאסאן
07.09.11 (21:53)
|
69. |
מסכים אם יואל חנניה ויוסי ל"ת
ילד טיפש. בטח קרא רק את התקציר וחושב שהוא גיבור גדול
משה כהן 07.09.11 (22:00)
|
70. |
moshe moshe... ל"ת
משה למה שלא תיכנס לאוטו תיסע לביתו של יואל תיכנס לביתו תבוא לחלון תברך את יואל על חתונתו עם בן זוגו החדש וקפצו היחד עם ידיים משולבות.. ותיחנקו ביחד בקבר!
07.09.11 (22:07)
|
71. |
היי ל"ת
גם אני קראתי אותו והוא נחמד מאוד(אני בת 12)
שרה 22.12.11 (11:44)
|
72. |
לא יודע אם אהבתי נחרצות.. או התאכזבתי נו ל"ת
הספר נגלה אליי יום אחד בביתי. . לא ידוע מי ואיך.. ואני בתור חובב ספרות מובהק קראתי אותו. . כעבור שלושה ימים סיימתי אות(רק לפני חצי שעה)... ועדיין לא החלטתי אם הספר כבש אותי.. יותר מידי חידות שנרקמות ומסתבכות בתוך עצמם, רוב הזמן היסיתי להיזכר בשיעורי תנ"ך ולנסות להשוות סיפורים -כתיבה אינה רציפה, רוב הדמויות אינם עמוקות ובכל זאת מה שאהבתי בספר זה שבסוף הוא השאיר אותי עם מחשבה. . האם זה אמיתי? האם כך קרו הדברים?.. דמותה של מיכל ( שמבחינתי הכי עמוקה ועליה מושתת הסיפור) גרמה לי להבין כמה חזקים החיים.. ובכלל לפתוח את מוחי לזויות אחרות ולא מה שמכתיבים בכיתה ( זה מה שיוכי ניסתה להשיג לדעתי)
יש מה לשפר אך בהחלט המליץ על הספר.. :)
אור ש 25.03.12 (23:15)
|
73. |
מנין המקור שסבוא של ירובעם היה פלטי בן י ל"ת
מנין המקור שלך שאמו של ירובעם היתה מיכל בת שאול ומיזה אביב נבט אנו יודעים כי למיכל בת שאול לא היו ילדים
ארגי עדי 25.06.13 (13:43)
|
74. |
בללה, בללה, קיטש של ספר, סתמי ומיותר ל"ת
לא שפה ולא סיפור 07.09.13 (09:30)
|
75. |
יוכי ל"ת
בין הדברים הטובים שקראתי לאחרונה מאוהב ...
גדי 29.09.13 (13:13)
|
76. |
לקחו לה את האונס ל"ת
בסופו של הביקורת, מה שמקציף את דעתה זה ש"לקחו" לה את הזעם הקדוש, לא היה אונס, ואין לה, כפמיניסטית נאמנה לדרך שנאת הגברים, על מה לכעוס. תקומה של עם, נקמות, רציחות בתוך המשפחה... לא. ביטול סיפור אונס, זה מה שמעלה את חמתה.
פמיניזם הפך למוקד שנאה, ההיפך מהעצמה.
אור 15.02.14 (20:56)
|
77. |
סיפור מקראי שטחי וסטראוטיפי ל"ת
סיימתי לקרוא את הספר, והתחושה שלי היא שהסופרת הפליאה ליצור סיפור מקראי שטחי וסטראוטיפי - שאול הוא המלך הצדיק והחף מפשע, דוד הוא הרשע הגמור והתככני, ירבעם הוא לוחם הצדק לתיקון עוולות חברתיות וכו'. כל המורכבות של התנ"ך התגמדה ונעלמה במעשה ידיה. ועל זה נאמר תודה רבה, יוכי ברנדס, אבל אני מעדיפה את המקור.
אורי הדסה 17.10.15 (20:21)
|
|
|