מס' צפיות - 1522
דירוג ממוצע -
אלבומי מופת לועזיים - מריאן פיית`פול
על מריאן פיית`פול עברו חיים קשים (אבל על מי לא). עם הצלחתה הגדולה באמצע-סוף שנות ה60- התחילה גם ההידרדרות בחייה. פיית`פול היתה מכורה להרואין ולא הצליחה לצאת מזה. זמרת הפופ הנעימה הפכה להיות חסרת בית נרקומנית.
מאת: יואב ברונר 10/09/08 (02:11)

שלום שוב. היום אני רוצה לדבר על אלבום שלא תכננתי לדבר עליו דווקא בפרק הרביעי של הסדרה, אבל בגלל ששמעתי אותו במקרה לא מזמן נזכרתי עד כמה הוא מופתי ולכן החלטתי להקדים תרופה לאלבום ולכתוב עליו עכשיו. אז הנה הוא, קבלו אותו במחיאות כפיים סוערות: BROKEN ENGLISH של מריאן פיית`פול.


גילוי נאות: הדיסק הזה הוא הדיסק היחידי של פיית`פול שיש ברשותי, וגם אותו קניתי (הורדתי) אחרי שקראתי עליו באיזושהיא כתבה. אבל ברגע ששמעתי אותו - נדלקתי. זה בהחלט משהו שונה שמתנגן אצלי בסטריאו, משהו בועט וחזק, מריר ומיוחד.

 

עוד בסדרה:

אלבומי מופת לועזיים 1

אלבומי מופת לועזיים 2 - ABBEY ROAD הביטלס

אלבומי מופת לועזיים 3 - MAGICAL MYSTERY TOUR הביטלס

 

על מריאן פיית`פול עברו חיים קשים (אבל על מי לא). הסינגל הראשון שלה, AS TEARS GO BY, נכתב ע"י מיק ג`אגר וקית` ריצ`ארדס, וממנו הפכה להיות זמרת פופ בעלת קול זך ומראה בלונדיני כובש. עם הצלחתה הגדולה באמצע-סוף שנות ה60- התחילה גם ההידרדרות בחייה. היא החלה לצאת עם מיק ג`אגר מה שהתברר כטעות גדולה שבעקבותיה באו התמכרות לסמים, ניסיון התאבדות, אובדן האפוטרופסות על בנה, ולבסוף גם חיים כג`אנקית, מסוממת ושיכורה, ברחובות סוהו בלונדון. פיית`פול היתה מכורה להרואין ולא הצליחה לצאת מזה. זמרת הפופ הנעימה הפכה להיות חסרת בית נרקומנית.  


אולם היא לא נכנעה ותמיד ניסתה והתאמצה לצאת ממעגל האימה הפרטי שלה. ב1979- זה קרה והיא עשתה את הקאמבק הגדול שלה עם BROKEN ENGLISH.


האלבום הזה היה מנוגד לחלוטין לאלבומיה הקודמים. הוא הושפע ממהפכת הפאנק העולמית באותה תקופה ועירבב בתוכו שירי רוק אגרסיבי, פאנק, דאנס ורגאיי. זהו אלבום מחאה חריף ביותר - מחאה ברמה החברתית ומחאה ברמה האישית - אך הניגוד החריף ביותר היה בקולה של פיית`פול, שמקול נעים ומלודי הפך, בעקבות שנים של שימוש בסמים ואלכוהול, לקול מחוספס, עמוק. למעשה הקול נשמע כשם האלבום - שבור. אבל זה רק מוסיף לעוצמה של האלבום הזה, שפיית`פול שרה מנסיון חייה הקשים.


השיר הראשון, שיר הנושא של התקליט, הוא אחד השירים הטובים בו והוא מדבר על הטרור ששרר אז באירופה:


it`s not just an old war


not even a cold war


don`t say it in russian


don`t say it in german


say it in broken english


זהו שיר קצבי שעטוף בסינתיסייזר ובתוכו קולה המדהד של פיית`פול, שצועקת what are you fighting for?! כאילו זה ממש נוגע לה, הנושא הזה.


את המילים לשיר השני, WITCHES` SONG, כמו גם לשיר הראשון, כתבה פיית`פול בעצמה. זה שיר טוב ואני אוהב בו במיוחד את הקול שלה שעולה פתאום כשהיא שרה את השורה האחרונה בפזמון:


danger is great joy, dark is bright as fire


happy is our family, lonely is the ward


השיר הרביעי בתקליט נקרא GUILT והוא מושפע מרעיונות קתוליים. גם זה אחד השירים הטובים באלבום, בעיקר בגלל הלחן והשירה שלה. בסוף השיר מצטרף פתאום סקסופון מפתיע.


השיר הבא, שגם הוא משופע בסינתיסייזרים, כמו השיר הקודם והשיר הראשון, הוא הלהיט הגדול שיצא מהאלבום הזה - THE BALLAD OF LUCY JORDAN. למרות זאת, ואולי דווקא בגלל זה, הזה השיר הכי פחות אהוב עלי בתקליט. פיית`פול כנראה שרה פה על עצמה, הוא לפחות היא ההשראה לשיר:


at the age of thirty-seven she realised she`s never ride through paris in a sportscar>


with the warm wind in her hair


so she let the phone keep ringing and she sat there softly singing


little nursery rhymes she`s memorised


in her daddy`s easy chair


השיר הבא נקרא WHAT`S THE HURRY והוא מחזיר אותנו לקצב טוב ולקצת גיטרות חשמליות מלבד הסינתיסייזר ויש בו שני סולואי גיטרה לא רעים בכלל.


השיר שאחריו הוא קאוור מ-ע-ו-ל-ה לשיר של ג`ון לנון WORKING CLASS HERO. בד"כ אני שונא קאוורים אבל פה פשוט מגיעים כל השבחים למריאן פיית`פול (והיא גם קיבלה אותם ממבינים גדולים ממני) על הביצוע הנהדר הזה. זה ביצוע שלוקח את השיר הרבה יותר רחוק מהגירסא האקוסטית השקטה של לנון, נותן לו את הדגשים המתאימים, וגורם למאזין להבין טוב יותר על מה לנון דיבר שנים קודם לכן. יש בשיר מן קצב מונוטני מטריד, ויחד עם הקול של פיית`פול והמילים והלחן המעולים - יש פה יצירת מופת קטנה.


השיר האחרון באלבום נקרא WHY`D YA DO IT?. זה שיר על בחורה שמגלה שבן-זוגה בגד בה. זה שיר פרובוקטיבי עם מילים גסות שנאסר בזמנו לשידור ב...אוסטרליה. זה אחד השירים הארוכים באלבום והכי טובים שבו. פיית`פול מוציאה את כל מה שיש לה בבטן בלי חשבון וככה זה גם נשמע:


why`d ya do it, she said, why`d you let that trash


get a hold of your cock, get stoned on my hash?

 


why`d ya do it, she screames, after all we`ve said


>every time i see your dick i see her cunt in my bed

 


ועוד משפטים ענוגים במיטב המילים האנגליות. דרך אגב, מילות השיר הושפעו מאיזה שיר של איזה משורר שפרח לי שמו כי הוא לא מוכר לי בכלל.  את הצעקות הניחרות של פיית`פול מלווה גיטרה דורסנית, עקומה וחותכת, ובסוף השיר הגיטרה יוצאת לדרך משלה יחד עם הפזמון החוזר.

 

זהו. אני מצטער שאין לי יותר מה להגי על האלבום המשובח הזה. צריך רק לשמוע אותו וזהו. זה לא תקליט שמתאהבים בו משמיע ראשונה והוא גם לא רוצה בכך. אבל אם שומעים אותו כמה פעמים, אפשר אולי קצת להבין מה מריאן פיית`פול ביקשה להגיד בקולה המנוסר.

 

לשמחתכם, אני מצרף את שיר הנושא, BROKEN ENGLISH

 

 

לבלוג של יואב ברונר

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר