מס' צפיות - 1117
דירוג ממוצע -
אגנס של אלוהים / הסימטה - ביקורת
מאת: אלעד נעים 31/12/08 (11:54)

"אגנס של אלוהים" הוא מחזה פרי עטו של המחזאי האמריקאי ג'ון פילמייר, ויש בו יסודות של דרמת מתח בשילוב של מסרים דתיים שונים. המחזה עם הרכב השחקניות הנוכחי הועלה לראשונה ביולי 2007 בבית צבי, כאשר השחקניות היו תלמידות השנה השלישית, וכעת הוא מועלה במסגרת תיאטרון הסימטה ביפו העתיקה. כמו כן, המחזה הועלה בעבר בברודווי ואף זכה לגרסה קולנועית בכיכובה של ג'יין פונדה.

 

מבחינת עלילת המחזה - תינוק נמצא בתוך סל אשפה במנזר, כאשר חבל הטבור כרוך סביב צווארו, ואימו, אגנס, שהיא אחת הנזירות, נמצאת מחוסרת הכרה לאחר שסבלה מאובדן רב של דם. ד"ר מרתה ליווינגסטון מגיעה אל המנזר כפסיכיאטרית מטעם בית המשפט על מנת לתת את חוות דעתה לגבי אגנס. למעשה, המחזה מתאר את המפגש בין שלוש נשים - הפסיכיאטרית, אם המנזר והנזירה אגנס (אם התינוק), כאשר כל אחת מהן אוחזת באמונתה ומאמינה שדרכה היא הנכונה. כמו כן, במהלך עבודת הפסיכיאטרית מתגלים סודות מן העבר אשר נוגעים לאירוע.

 

את ההצגה ביימה אילנה קיוויתי, כאשר עריכת המחזה ועיבודו נעשו ע"י הבמאית והשחקניות. הקו שבו בחרה הבמאית היה פשטני למדיי, אביזרים ותפאורה מינימליים ביותר, ועיקר תשומת הלב מופנה אל השחקניות ואל הסיפור. היות שמדובר בדרמת מתח, ישנם מעברים בין ההווה לבין העבר, כאשר מעברים אלו התבצעו בצורה מובהקת מחד, אולם טבעית וזורמת מאידך. בנוסף, התפאורה המינימלית דרשה מהשחקניות עקביות יתרה בכניסותיהן אל הבמה דרך דלתות שאינן קיימות באופן פיסי, ולטעמי ההצגה מוצלחת בזכות השחקניות המצוינות והבנתן את המחזה ואת הסוגיות בהן הוא דן.

 

ליאור ורוסלבסקי בתפקיד ד"ר מרתה ליווינגסטון גילמה בצורה טובה את הפסיכיאטרית האתאיסטית, אשר צברה משקעים בחלוף השנים כנגד מוסד הכנסייה, ולא בכדי התנהלותה במסגרת התיק מגמתית. לפרקים לא דייקה בטקסט, והדבר היה בעוכריה, שכן התפקיד משמעותי ותובעני מאוד לצורך הבנת המחזה והסוגיות שנדונות בו.

 

דבי לומברוזו בתפקיד מרים רות, אם המנזר, הייתה מעולה, וגילמה את הדמות באופן מדויק, אמין ומשכנע, אם באינטונציה ובדיקציה מצוינות ואם בשפת הגוף המתאימה. היא הביאה לידי ביטוי בצורה מוצלחת את אופיה של אם המנזר, כמי שיש לה נגיעה אישית לנזירה אגנס, והיא מצד אחד מעוניינת להגיע אל האמת, אך בד בבד חוששת ממנה ומשערורייה שעלולה להיגרם ככל שחשיפת האמת מתקרבת. כמו כן, היא הצליחה לגשר באופן ראוי להערכה על הפער שבין גילה האמיתי והצעיר יחסית לבין גילה המתקדם של הדמות אותה היא מגלמת, ואף הפגינה אימהות והומור.

 

ליז רביאן בתפקיד הנזירה אגנס הייתה מצוינת, וגילמה היטב את דמותה של הנזירה השברירית, האבודה והמנותקת מהמציאות. היא הביאה לידי ביטוי בצורה נפלאה את תמימותה ואת רכותה של אגנס, ובכך הצליחה לרגש את הקהל. כמו כן, הצטיינה בהמחשת ההיפנוזה שעברה, אשר באה כסיוע לחשיפת האמת לאחר שהדחיקה את האירוע וסירבה לדבר על הנושא. חשיפת האמת, כמובן, הביאה להשלמה עם האירוע ולהכלתו ע"י אגנס.

 

סיכום : הצגה מרתקת ומרגשת הודות לשחקניות המצוינות. מומלץ בחום!

 

התמונה מתוך אתר בית צבי.

הכותב הוא יועץ תיירות ויועץ עסקי.

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות לכתבה זו התקבלה תגובה אחת לקריאת כל התגובות ברצף
1.
brizb ל"ת
brizb 11.03.16 (05:57)