מס' צפיות - 343
דירוג ממוצע -
תמורות בחיי הגבר הקולנועי
במהלך השנים חלו תמורות בדמותו של הגבר בקולנוע הישראלי. מחקר חדש מנסה לעקוב אחר שינויים אלו
מאת: רועי אורן 16/04/10 (23:20)

רוב גיבורי הסרטים בשנות ה-30 וה-40 היו עולים חדשים אשר הוצגו כאדם החדש.

אנשים אלו היו אמיצים, חזקים ,ובעלי זיקה רבה לארץ ישראל.

גם הוליווד תרמה את שלה לעיצוב דמות זו כאשר בסרט "אקסודוס" מגלם השחקן המנוח פול ניומן את ארי בן כנען היפה והאמיץ.

הצבר המיתולוגי החדש הינו דמותו של אורי אשר גילם אסי דיין בסרטו של יוסף מילוא "הוא הלך בשדות" עפ"י ספרו של משה שמיר בשנת 1967.

אורי (כמו גם אסי דיין) היה בחור יפה,אמיץ, שובב , וחובב שמלות ,ויש כאלו הרואים בו נכדו הרוחני של ארי בן-כנען .

גם בסרטו של איתן גרין "עד סוף הלילה" מגלם אסי דיין קצין אשר עוזב את הצבא בנסיבות מסתוריות ,אך למרות שהוא בוגד באשתו ומפרק את משפחתו יש אליו אמפתיה בשל עברו הצבאי.

בעקבות פרוץ מלחמת יום כיפור וניפוץ אשליית הכוח ,נוצרו בתחילת שנות השבעים סרטים אשר ביקרו את ההווייה הצבאית וכן את ההנהגה הגברית.

הראשון בהם היה סרטו של יהודה (ג'אד) נאמן "מסע אלונקות משנת 1977 בו מגלם מוני מושונוב את וייסמן חייל רזה וחלש הרוצה להיות צנחן וזוכה להתעללות מצד מפקדיו המגולמים ע"י גידי גוב ודליק ווליניץ' .

סרטי סוף שנות השבעים חוקרים את הלאומיות הישראלית ואת הסכסוך ישראלי-ערבי .

למשל: בסרטו של אורי ברבש "אחד משלנו" משנת 1989 רפא (בגילומו של שרון אלכסנדר) הוא חוקר מצ"ח אשר נשלח ליחידת צנחנים בשטחים כדי לחקור פרשת רצח של ערבי ,אשר נורה לאחר שביצע פיגוע חבלני בו נהרג אחד החיילים.

מפקד היחידה יותם (בגילומו של אלון אבוטבול) מגלה לרפא שהחייל ההרוג הוא חברם המשותף אמיר (בגילומו של דן תורן) .

בעבר היו רפא ויותם היו חברים קרובים אשר ישנו יחד בטירונות ואף הדביקו נשיקה ארוכה על השפתיים .

אך לא מדובר ביחסים הומוסקסואלים.

סרטי הצבא כיום הינם אישיים ומתעסקים בחיי הלוחמים ולא בלאומיות הישראלית.

הסרט הראשון שייצג אותנו בטקס האוסקר היה סרטו של אפריים קישון "סלאח שבתי" משנת 1964.

הגיבור של הסרט הינו מזרחי אשר לא נקלט בארץ ולא מבין את תרבותה המגולם ע"י שחקן אשכנזי (חיים טופול), כך גם "השוטר אזולאי" אשר גם הוא בוים ע"י קישון וגולם ע"י שחקן אשכנזי (שייקה אופיר).

בכלל ניתן לראות שהגבר המזרחי מוצג בקולנוע בצורה גרוטסקית ומגוכחת ונעה בין שתי קיצוניות שונות : הוא או פושע או ערס מפגר.

כיום הדמויות הינן מאופקות ביותר אם זה דמותו של אליעזר גרינבוים שהיה קאפו במחנה ההשמדה אושוויץ בסרטו האחרון של אורי ברבש, או פסיכולוג אשר מתגורר ברמת-אביב אשר מתנדב בער"ן בסרטו הבא של אסי דיין.

הנתונים מובאים מתוך מחקר שערך ד"ר רז יוסף ראש התוכנית העיונית בחוג לקולנוע ולטלוויזיה  באוניברסיטת ת"א.

המחקר מובא בספרו "לדעת גבר -מיניות ,גבריות ואתניות בקולנוע הישראליאשר ראה אור בסדרת "מגדרים" של הוצאת הקיבוץ המאוחד.

הכותב הוא אני כרגע סטודנט לתקשורת אשר כותב בנושאים שונים מספורט ועד רווחה ואקטואליה . כרגע אני לומד באוניברסיטה הפתוחה (אולי זה ישתנה בעתיד)

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר