963כרמן-ביזה-מצדה-האופרה הישראלית
צילומים-אלי ליאון
זאת השנה השלישית שפסטיבל האופרה במצדה מתקיים
.
הספקנו כבר לראות עם פתיחתו את "נבוקו" ובשנה שעברה את
"האידה"
השנה הוצגה האופרה "כרמן"שהיא אחת האופרות הפופולריות
והמוצגות ביותר בעולם.
רבות היו המטרות כאשר הגו את הרעיון של פסטיבל במצדה ובמרוצת
שלושת השנים שהוא קיים רבים מהם הוגשמו.
בין המטרות אפשר לציין את הבאת תיירי תרבות לארץ וכאלו יש
רבים,פיתוח אזור מצדה והסביבה,הכנסת ישראל למפת פסטיבלי האופרה באתרים היסטוריים
ארכיאולוגיים.
היתה גם מטרה אחרת-הבאת קהל למופע אופראי שלא רגיל לבקר
באופרה ובצורה זו לקרב אותו לאמנות זו.
מטרה זו הושגה במלואה.לא היתה אף אופרה שהוצגה בארץ עד כה
שראה אותה קהל של כ40,000 איש(אולי באופרות שהוצגו בגני יהושוע בתא)שמצפים שיראו את
כרמן במצדה.
ברור לכל שהצגת אופרה באתר ארכיולוגי תחת כיפת השמיים אינה
יכולה להיות באותה רמה כבאולם אופרה מסודר והדרישות והציפיות ממופע כזה הנן
שונות.
מאופרה כזו מצפים שתיהיה קודם כל "ספקטקל"במימדים
עצומים,שתגרום לחוויה לא רק אמנותית אלא גם בידורית,של טיול,של דבר לא שיגרתי של
פסטיבל.
בנקודה זו כרמן הצליחה בגדול.לכן רוב דברי אקדיש הפעם לא לצד
האמנותי-מוסיקלי .
נכון היו תקלות שבאו אחד אחרי השניה עם מבצעי
האופרה.
בהופעה הראשונה שלא בפני קהל קוני הכרטיסים כרמן איבדה כמעט
לגמרי את קולה והמשיכה בהופעתה כמעט ללא שירה אלא רק במשחק.
האופרה נאלצה למצוא במהירות מחליפה כי היתה תקלה גם עם
המבצעת בהרכב הנוסף.
ניתנה הזדמנות לנעמה גולדמן, חברה בסדנת האופרה סטודיו,
להופיע בתפקיד הראשי עם התראה קצרה ביותר.
גולדמן ניצלה הזדמנות להוכיח את עצמה והיא עשתה זאת
בגדול.
קול המצו סופרן המעולה שלה התגלה ברבים ואין לי ספק שעתידה
כזמרת אופרה מובטח.
אני שמח בכך שניתנה הזדמנות בלתי צפויה לזמרת ישראלית צעירה
להופיע בפסטיבל כזה, אם כי למען האמת, אני משוחד במקצת במקרה זה ,דבר, כמובן, שאינו
משפיע כלל על הערכתי לטיב קולה הנהדר של גולדמן.
נעמה גולדמן "נאלצה" גם להופיע בבכורה בחלק מהאופרה כאשר
הזמרת ששרה בהתחלה לא יכלה להמשיך בהופעה.
כאן גולדמן זכתה ,באמצעות השידור הישיר בטלויזיה באינטרנט,
להתגלות ככוכב ישראלי,דבר שאין לי ספק ינוצל היטב בעתיד.
פרט לתקלות אלו הכל התנהל על הצד הטוב ביותר.
ההגעה באוטובוסים למצדה וממנה התנהלה בסדר ,הלובי במצדה היה
מעולה ,רחב עם כסאות וכורסאות במספר מספיק ומזנונים ושרותים שפעלו
היטב.
הבמה הגדולה שהנה אחת הגדולות והארוכות בעולם באתרים
ארכיולוגיים ,אם לא הגדולה מכולם,היתה יפה,כאשר התפאורה הטבעית של מצדה,המדבר,החול
והסלעים שימשו כתפאורת טבע נהדרת(עיצוב ויליאם אורלנדי).
הבמאי ג'נקרלו דל מונקו-צוקרמן ביים את כרמן בנצלו
היטב את גודל הבמה.רוב הזמן היו על הבמה מאות אנשים, חלקם הגדול אמנם פסיביים, אך
הבמה לא היתה ריקה והדמויות הראשיות בסצינות אינטימיות קאמריות לא הלכו
לאיבוד.
בנוסף לאנשים, נראו על הבמה גם סוסים על
רוכביהם,חמורים,עגלות,כרכרות,קטר רכבת ועוד.
בערב שהיתי התעלמו מהפירוטכניקה או שהיתה תקלה בהפעלתה.לעומת
זאת אש חיה במוקדים שונים כתפאורה לא חסרה.
השתתפו עוד רקדני פלמנקו מספרד שהיו מעולים(כוריאוגרף קרלוס
וילאן),מקהלת האופרה הישראלית בהרכב מורחב,זמרים מהמקהלה הפילהרמונית,מקהלת אנקור
הבוגרת והצעירה,שחקני האופרה הישראלית וכמובן תזמורת האופרה-התז הסימפונית
הישראלית רשל"צ בניצוחו של דניאל אורן שהיו טובים
מאוד.
התלבושות מהתקופה עוצבו בחן בצבעוניות ודמיון על ידי חסוס
רואיז.
עיצב את התאורה אבי יונה בואנו(במבי).
ההגברה של הצלילים ועיצוב הסאונד(בריאן גרנט)היו טובים מאוד
והשירה נשמעה צלולה,טבעית עד כמה שאפשר וללא תקלות .
כל הסולנים, קולותיהם היו מצויינים למרות שכאשר שרים בהגברה
ובמקום פתוח הציפיות אינן גבוהות.
זאת היתה הפקה מוצלחת ביותר עם כרמן ישראלית שהיתה מעולה ולא
איכזבה את הקהל שלא בא לשמוע דווקא אותה
וקיבל אותה בגאווה ומחיאות כפיים .
לראות או לא לראות:חוויה מסוג אחר ולא רק אופראי שגרם הנאה
מלאה לקהל ההמונים שבא למצדה חלקו בפעם ראשונה במופע של אופרה שלמה.
נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון ,
8/6/2012 09:21
אלי
elybikoret@gmail.com
עיתונאי-מבקר
אמנות,חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא מבקרי התיאטרון שליד האגודה.
אני מזמין אתכם להכנס לאתרי בו ריכזתי ביקורות
שכתבתי והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים בכל שטחי האמנות,חיבורים שכתב פרופ' יוסי
גמזו וחומר אחר.
כמו כן אפשר לראות שפע תמונות מהפקת כרמן
במצדה.
הכתובת www.elybikoret.022.co.il