נורה אפרון היתה אחת הנשים הבודדות שהגיעו למעמד-על בתעשיית הקולנוע האמריקאית העכשווית.
תרומתה העיקרית לקולנוע החל מסוף שנות ה-80 היתה בתחום הקומדיה הרומנטית, ושמה נקשר בשתיים מהקומדיות הרומנטיות הטובות היחידות שהופקו בעשורים האחרונים: "כשהארי פגש את סאלי" מ-1989, שאפרון כתבה ורוב ריינר ביים, ו"נדודי שינה בסיאטל" מ-1993, שאותו כתבה וגם ביימה.
אין ספק שמותה הינו אבידה גדולה לקולנוע המודרני.
נורה אפרון היתה אחת הנשים הבודדות שהגיעו למעמד-על בתעשיית הקולנוע האמריקאית העכשווית.
תרומתה העיקרית לקולנוע החל מסוף שנות ה-80 היתה בתחום הקומדיה הרומנטית, ושמה נקשר בשתיים מהקומדיות הרומנטיות הטובות היחידות שהופקו בעשורים האחרונים: "כשהארי פגש את סאלי" מ-1989, שאפרון כתבה ורוב ריינר ביים, ו"נדודי שינה בסיאטל" מ-1993, שאותו כתבה וגם ביימה.
שני הסרטים זכו להצלחה מסחרית וביקורתית.
ביוגרפיה
נורה אפרון, אשר נולדה בניו יורק ב-1941, היתה נצר לאריסטוקרטיה הוליוודית.
שני הוריה, התסריטאים והמחזאים פיבי והנרי אפרון, כתבו בין היתר את הגרסה הקולנועית של המחזמר "קרוסל" ואת הקומדיה "the desk set", בכיכובם של ספנסר טרייסי וקתרין הפבורן.
כמוכן, לבני הזוג אפרון היו שלוש בנות נוספות: התסריטאיות דיליה ואיימי אפרון והעיתונאית ומחברת ספרי המתח האלי אפרון.
אפרון היא בוגרת ולסלי קולג', אחד המוסדות האקדמאיים המוערכים בארצות הברית. זמן קצר עבדה כתמחה בבית הלבן, בזמן כהונתו של הנשיא ג'ון פ' קנדי.
לאחר מכן, בשנות ה-60, עשתה לעצמה שם כעיתונאית חריפת לשון שכתבותיה היו לעתים קרובות פרובוקטיביות ושנונות.
מאמרה ההומוריסטי הנודע ביותר, "כמה מלים אודות שדיים", התפרסם ב-1972.
מאמריה קובצו בכמה ספרים שהיו לרבי מכר.
ב-1967 נישאה אפרון לסופר ולתסריטאי דן גרינברג והם התגרשו ב-1976.
באותה שנה נישאה אפרון לעיתונאי קרל ברנשטיין, שסיפור חשיפתו את פרשת ווטרגייט יחד עם העיתונאי בוב וודוורד תועד בספר ובסרט "כל אנשי הנשיא".
לאפרון וברנשטיין נולדו שני ילדים.
את סיפור נישואיה לברנשטיין, שהסתיימו ב-1980 אחרי שגילתה כי בגד בה, תיעדה ברב המכר "heartburn".
ב-1986 עובד הספר לסרט, "צביטה בלב", בבימויו של מייק ניקולס ובכיכובם של מריל סטריפ וג'ק ניקולסון.
קריירה מקצוענית
התסריט הראשון שאפרון היתה מעורבת בכתיבתו היה של הסרט "סילקווד" מ-1983, שביים ניקולס בכיכובה של סטריפ. התסריט זיכה אותה ואת שותפתה לכתיבה, אליס ארלן, במועמדות ראשונה לאוסקר.
במועמדות שנייה זיכה אותה "כשהארי פגש את סאלי" (1989), קומדיה שתיארה ידידות ארוכת שנים בין גבר לאשה (בילי קריסטל ומג ראיין) שמתפתחת לרומן. חלק מהעניין שהסרט עורר ברגע ההיסטורי שבו יצא לאקרנים נבע מהעובדה שהוא העלה את השאלה האם גבר ואשה יכולים להיות ידידים בלי לקיים יחסי מין.
סרטה הראשון כבמאית, שלא זכה להצלחה רבה, היה "אלה הם חיי" (1992), שאת תסריטו כתבה אפרון עם אחותה דיליה. עלילתו הציגה את סיפורה של סטנדאפיסטית שמזניחה את שתי בנותיה.
ב-1993 כתבה וביימה אפרון את סרטה הטוב ביותר, "נדודי שינה בסיאטל", שהפך את חוקי הקומדיה הרומנטית על פניהם בכך שהוא הפגיש רשמית את צמד הגיבורים הרומנטיים של הסרט (טום הנקס ומג ראיין) רק בסצנה הסופית של הסרט, שהתרחשה על גג בניין האמפייר סטייט בניו יורק (הסרט, לכול אורכו, התייחס בשנינות לזיכרון המלודרמה הרומנטית "רומן בלתי נשכח" (1957) שביים ליאו מקארי בכיכובם של קרי גרנט ודבורה קר, שגם בו בניין האמפייר סטייט מילא תפקיד נכבד).
הייתה זו קומדיה אינטליגנטית שהצליחה גם לרגש והיא זיכתה את אפרון במועמדות שלישית לאוסקר כתסריטאית.
אפרון זכתה להצלחה נוספת ב-1998 עם הקומדיה "יש לך הודעה" - גרסה מעודכנת של הקומדיה הרומנטית הקלאסית "החנות מעבר לפינה" של ארנסט לוביץ' (1940), שבה איחדה שוב בין טום הנקס למג ראיין, אך לתוצאה לא היה את הנפח המקורי שאפיין את שתי הקומדיות הידועות ביותר של אפרון.
גם חמשת הסרטים הנוספים שביימה לא הגשימו את ההבטחה של "כשהארי פגש את סאלי" ו"נדודי שינה בסיאטל".
אלה כללו את הקומדיה העל טבעית "מייקל" בכיכובו של ג'ון טראבולטה (1996); גרסה קולנועית מביכה לסדרה האהובה "סמנתה", בכיכובה של ניקול קידמן (1995); וסרטה האחרון, שזכה להצלחה, "ג'ולי וג'וליה", שבו מריל סטריפ הפליאה לעשות בתפקיד אשפית מטבח הגורמה ג'וליה צ'יילד.
ב-1987 נישאה אפרון לסופר ולתסריטאי ניקולאס פילג'י, שכתב בין השאר את התסריטים לסרטים "החברה הטובים" ו"קזינו" של מרטין סקורסזי.
בשנים האחרונות נאבקה נורה אפרון במחלת הסרטן ממנה היא נפטרה השבוע .
בת-71 הייתה במותה ,והיא תמיד תחשב כיוצרת שנונה ומרתקת.