מס' צפיות - 2967
דירוג ממוצע -
הקמצן / תיאטרון הבימה
מאת: איציק גיני 26/05/14 (13:58)

הקמצן מחזה הנחשב ליצירת מופת נכתב ע"י גדול מחזאי צרפת מולייר, בנוסח ובתרגום הקלאסי   של נתן אלתרמן, מועלה בימים אלה בתיאטרון הבימה בעיבוד חדש של אלי ביז'אוי.

 

המחזה הועלה בתיאטראות השונים במהלך השנים

בשנת 1955 בתיאטרון הקאמרי בנוסח עברי של נתן אלתרמן

בשנת 1995 בתיאטרון הקאמרי בנוסח עברי של אהוד מנור

בשנת 2010 בתיאטרוו אל מאג'רב של יוצאי הקהילה המרוקנית בישראל בבימוי של אשר כהן

בשנת 2011  בתיאטרון בית צבי בנוסח של נתן אלתרמן בבימוי של גילי אמיתי

בשנת 2012 בתיאטרון החאן בנוסח עברי של אהוד מנור

 

בשנת 1980 זכה המחזה לעיבוד קולנועי בבימויו ובכיכובו של השחקן וקומיקאי הצרפתי לואי דה פינס.

 

סיפור המחזה:

הרפגון  קמצן אבססיבי שכסף וממון גוברים  אצלו על כל שיקול, רוצה להשיא את ילדיו לפי בחירתו  מתוך שיקולים של כדאיות כלכלית, את בתו אליז למר אנסלם שיישא אותה ללא נדוניה, ואת בנו קלאנט לאלמנה עשירה, הדבר כמובן אינו מוצא חן בעיניהם, ילדיו של הרפגון הם ההיפך גמר מאביהם , בזבזנים, מפונקים חיים חיי נוחות, לא עצמאים  ומפונקים.

פרוזין הסרסורית  מנסה לשדך להרפגון את מריאן, היא מחפשת כל דרך אפשרית להתחנף אליו, הרפגון מחליט לרגל השידוכים להזמין לארוחת ערב, ארוחה שתהיה במינימום עלויות ומכסימום טיב ואיכות, כל אחד מקבל תפקיד לקראת האירוע המשרת ז'אק מתלונן שאין לו מצרכים להכין את הארוחה, וואלר טועו שז'אק סתם מקשקש.

מריאן נפגשת עם הרפגון ואינה מחבבת אותו היא מדברת עם קלאנט הוא מגיש לה מזון משובח ומעדנים ולוחץ על אביב לתת לה טבעת יהלום, האב והבן מתחרים על אהבתה, המשרת של קלאנט גנב את הקופה של הרפגון והוא יוצא מדעתו, משרתו של הרפגון חושף את וואלר שגנב את הקופה..

וואלר חושף את זהותו האמיתית בנו של אציל נפוליטני, מריאן מזהה שמדןבר באחיה, מר אנסלם מאשר את הנישואין של הצעירים הוא מגלה נדיבןת רבה, מחליט לשלם על הכל והקופה מוחזרת להרפגון.

 

בימוי :  אילן רונן  עבוגת בימוי טובה מאוד שיצרה חוויה תיאטרונית נפלאה.
עיצוב תפאורה שני טור עבודה נאה ואסתטית שמשרתת כהלכה את ההצגה.
עיצוב תלבושות :    מאור צבר יצר עודה יפה ונאה.
מוסיקה אודי וידיסלבסקי אעבודה טובה שהתאימה והשתלבה היטב במחזה.
תנועה : שרון גל קטעי התנועה נאם ויפים.
עיצוב תאורה : זיו וולשין עבודה נאותה התאימה לאופי המחזה.

 

הַרפָּגוֹן – הקמצן אביהם של קאלנט ןאליז מאוהב במריאן /יעקב כהן  הוא מותג , אהבתי את האופן הנהדר בה גילם את הדמות שמשוחקת בצורה מוצלחת מאוד.

קְלֶאָנט - בנו של הרפגון, מאוהב ב-מריאן./ אביב אלוש בה דמות שלמה ובנויה באופן מיטבי
וואלֶר  במו אל אנסלם אחיה של מריאן מאוהב באליז /עידו ברטל יצר דמות טובה שהחמיאה ליכולתו וכישורי.
פרוֹזין – שדכנית / טלי אורן יצרה תפקיד מוצלח במיוחד.
לָה פְלֶש - משרתו של קלאנט / דניאל סבג גילם את הדמות באופן אמין מאוד.
אדון ז'אק - טבח ונהג הכרכרה של הרפגון./ עידן אלתרמן הביא לידי ביטוי את יכולותיו הקומיות במינון טוב ומתאים ביותר.

אֶליז - בתו של הרפגון. מאוהבת ב-וואלר./רינת מטטוב גילמה דמות טובה מאוד באופן המקצועי ביותר
אַנְסֶלם (דון תומאס ד'אלבורסי) - אביהם של וואלר ו-מריאן./ אהרון אלמוג העניק לדמות משחק מכובד ונאה.
מר סימון – משרת של הרפגון / קצין משטרה / רוברט הניג הצליח לשקף משחק טוב באופן משכנע.
לה מרלוש משרת של הרפגון / דניאל סבג ליהוקו מתאים לתפקיד ולדמות.
מריאָן - בתו האובדת של אנסלם ואחותו של וואלר/נלי תגר..משחקה מרשים ומשכנע מאוד.

הקמצן בתיאטרון הבימה / הצגה מהנה שמספקת לקהל הצופים ערב בדורי ומוצלח.

 

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות למאמר זה לא התקבלו תגובות לקריאת כל התגובות ברצף
אין תגובות למאמר