1239אסתרית בלצן והשנסון הצרפתי-
צילומים-אלי ליאון
במסגרת סידרת "קלאסיקה במימד אישי" שמענו את המופע-קונצרט הרצאה של אסתרית בלצן בשם דביוסי והשנסון הצרפתי.
נקודת המוצא של בלצן בדברי ההסבר שלה על המופע היתה שיש הקבלה בין נצחונות צרפת במלחמות שניהלה ,כשלונותיה והמוסיקה שנכתבה ע"י מלחינים צרפתיים בהתאם לכך.
כאשר במאה ה 19צרפת היתה באופוריה בגלל נצחונותיה במלחמה ,המוסיקה שנכתבה היתה מלאת מרשים,מוסיקה הרואית.כך היה עם ברליוז,ביזה,דביוסי ואחרים.
זאת היתה האווירה ומדינות רצו שצרפת תכבוש אותן כדי להנהיג בהן את הדמוקרטיה.
במוסיקה אפשר להביא לדוגמה את הטוריאדור בכרמן היוצא לקרב והאהבה יכלה לחכות.
כאשר צרפת יצאה למלחמה נגד פרוסיה וביסמרק כבש את צרפת ווילהלם ישב בתוך ורסאי, צרפת ברחה מהמציאת
והאימפרסיוניזם החליף את הריאליזם.
המוסיקה שנכתבה הפכה להיות חולמנית.דביוסי האינפרסיוניסט חיבר מוסיקה רכה, נמרחת,סקסית וחושנית.היא הפכה מוסיקה של רגשות ולא של מלחמה ונצחונות.
צרפת הסתכלה הסתכלות לא ישירה אל החיים"אני בחוץ מסתכל ומתרשם".זה האימפרסיוניזם .הצרפתים ברחו מהמציאות.
בודלר מבקר האמנות הצרפתי המפורסם אמר "המופלא מקיף אותנו מרווה אותנו כמו אוויר אך אנו אינני רואים אותו".
דביוסי ורוול הם המיצגים של האינפרסיוניזם הצרפתי במוסיקה.
שמענו כמה יצירות של דביוסיבביצוע נהדר של אסתרית כגון שני פרלודים לפסנתר סולו,ערבסקה זיקוקין דינור ועוד.
השנסונים הצרפתיים התחילו עוד בסוף ימי הביניים ותקופת הרנסנס, אך המפורסמים ביניהם נוצרו בזמן מלחמת העולם השניה .יש משהו בשפה הצרפתית המתאימה לשנסונים.
בצרפת קמו שנסוניירים מפורסמים כאדית פיאף,איב מונטן,ז'אק ברל,שארל אזנבור ואחרים.האחרון עדיין חי הוא בן 90ולא מזמן ביקר ונתן קונצרט בארץ.
במופע שמענו שלושה זמרים שהשמיעו שירים שלהם.גבי שדה העדיף לשיר עם מיקרופון צמוד למעמד.בשיריו הראשונים כנראה המקרופון לא היה מכוון טוב והוא נשמע אחרת מאשר כשהוא שר בקולו הטבעי וללא מיקרופון.
בהתחלה שירתו נשמעה בקול רם מאוד שגבל לפעמים בצעקנות.בהמשך כיוונו את הצליל וההמשך היה טוב מאוד.
לגבי שדה קול נהדר המתאים להפליא הן לאריות אופראיות והן לשנסונים צרפתיים.
שמענו גם את עמנואל חנון יליד צרפת שהפעם היה מסמר המופע.הוא בחר לשיר במקרופון אישי שהוצמד לפניו שהיה מכוון היטב.
עוד הופיעה נעה קשפיצקי ובוריס כץ שליווה חלק מהשירים באקורדיאון.שניהם היו נהדרים.
שמענו שירים רובם מוכרים מכל הזמרים שהזכרתי ודברי הסבר מרתקים על השירים מפי אסתרית בלצן.
חלק מהשירים ששמענו תורגמו לעברית ורבים מהקהל חשבו שהם שירים ישראליים והצטרפו במקהלה לזמר ששר.
בצרפת המוסיקה האמנותית של זמרים אלו הפכה למוסיקה של הרחוב בלווי אקורדאון.
אדית פיאף שהגיע משם הוציאה את הדרמה מתוך הלב .שמענו גם שיר שהפך ללהיט שהיא כתבה .השיר "אינני מתחרטת" שיר על חייה שזכה להצלחה כבירה הפך לשיר שבגלל הצלחתו אולם אולימפיה המפורסם בפריז לא נסגר והמשיך לפעול עד היום כי התגבר על קשייו בזכות ההכנסות מהשיר .
חלק מהשירים הושרו בלווי אקורדאון ופסנתר ביחד .זה היה שילוב שנשמע מצויין.
היום לאט אך בבטחון התרבות הצרפתית בעולם נעלמת והתרבות האמריקאית כובשת את כל העולם.הרוקאנרול דוחק את השנסון.השפה האנגלית את הצרפתית .בכל זאת התרבות הצרפתית בארץ השאירה את אותותיה עם ערכים כגון הליריקה,הגשת טקסט של שיר ועוד.
שירים רבים תורגמו לעברית ביניהם שיר של הקומפניון דה לה שנסון "שלושת הפעמונים".הוא אומץ בזמנו על ידי מקהלת צדיקוב המפורסמת עם הסולנית נעמי לוי .
דביוסי והשנסון היה מופע מעולה,מבוצע טוב מאוד.מופע רציני שהוגש בצורה קלה ,מבדרת,קליטה ומתורבתת מאוד.
קונצרט סיום העונה יתקיים בחודש יוני בתל אביב,חיפה וירושלים והנושא שלו יהיה"100 לסשה ארגוב".העונה החדשה תתחיל בחודש אוקטובר וההרשמה מחודש מאי.
לראות או לא לראות:כתמיד המלצה חמה מאוד לסידרה .מוסיקה יפה,הגשה מעולה,ביצוע טוב מאוד.
07/4/2014 17:12 אלי ליאון-elybikoret נכתב על ידי
אני מזמין אתכם להכנס לאתרי
בו ריכזתי ביקורות שכתבתי והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים