מס' צפיות - 1706
דירוג ממוצע -
"חבורת המעופפים מסנט פטרסבורג" בנצוח וולרי גרגייב
חוויות מפסטיבל הקיץ של באדן באדן, "שוורצוולד" המקום והטורט...
מאת: מתי זיתי-אלבוים 21/07/16 (20:43)

 

אל העיר, או העיירה המפורסמת  באדן-באדן ( דרומית  לפרנקפורט , בגרמניה) מגיעים התיירים בדרך כלל בעקבות ארבע  סיבות עיקריות:

 

*בתי המרחצאות המפורסמים עוד מתקופת הרומאיים כולל ה"טרינקהאלה"

*בית הקזינו המפואר ביותר בעולם

*הפסטיבלים המוסיקליים  העונתיים המתקיימים ברובם בבנין ה"פסטשפילהאוז".

*שוורצוולד- היער השחור , המקום והטורט....

 

אני הגעתי שוב למקום בתחילת יולי , לקראת ימי פסטיבל הקיץ שבהם כיכבו המנצח וולרי גרגייב ותזמורת מרינסקי שלו מסנט פטרסבורג.

 

את התזמורת "המעופפת" הזו ומנצחה , ניתן בשנים אלה לראות בכל מקום בתבל.

חלפו הימים שגרגייב הגיע לארץ מדי שנה לפסטיבל מוסיקה קלסית באילת ( שנערכו באהל המפורסם) והוא בראשית דרכו ופרסומו...היום ה"מנצח ללא השרביט" הוא הקיסר הבלתי מעורער של כל בתי הקונצרטים, האופרות והפסטיבלים בעולם .

 

מה היה בתכנית פסטיבל הקיץ הפעם ?

 

ערב בטהובן: שכלל (באופן מקורי) את הקונצ'רטו לכינור אופוס 61, בבצוע פנחס צוקרמן.

                    קונצ'רטו לפסנתר מספר 5 "הקיסר" בבצוע הפסנתרן נלסון פריירה.

                    הסמפוניה ה-5 .

 

הקהל התמרמר בקול רם על השנוי הבלתי צפוי וההחלטה המפתיעה להשמיע את הקונצ'רטו לפסנתר מספר 2 של ברהמס במקום בטהובן מספר 5.

 

אבל בדיעבד הסתבר כי הפסנתרן הברזילאני הוותיק, שזו לו הופעתו הראשונה בפסטיבל, לא איכזב. אדרבא: שמענו כאן פסנתרן מנוסה, מעמיק ללא כל "פויילה-שטיקים" שיצר בעצמו תזמורת שלמה מנגינתו והתגבר על תזמורת המרינסקי הגדולה שאצלה כלי המתכת שולטים ברמה. פסנתרן של "מבינים" , צנוע וענו.

למרבה ההפתעה וההנאה , לאחר השלמת הקונצ'רטו הגדול והארוך, ולדרישת הקהל להדרן- נענה פריירה בנגינה מושלמת של גרסה מיוחדת  לפסנתר של "מחול הרוחות הטובות" מתוך "אורפאו ואורידיצ'ה" של גלוק.

 

פנחס צוקרמן "שלנו" יליד תל-אביב , אחריו אני עוקב מגיל 13 עת הופיע בפילהרמונית בהיכל התרבות בתל-אביב, לא שינה דבר ממנהגו:בנגינה עילאית, אלגנטית וללא כל מניירות , לא זז צוקרמן כל הקונצרט  "מהבלטה" שלו, להבדיל מכמה כוכבים צעירים בני זמננו שאוהבים לבוא לקונצרט עם קוקו ארוך ותנועות ריקוד מוגזמות של הגוף והבעות הפנים...

גם לצוקרמן(שכבר ביסס את מעמדו גם כמנצח) זו הופעת בכורה בבאדן-באדן.

הוא מנגן על כנור שנבנה ב 1742 על ידי גווארנרי דל ג'זו- "דושקין"

צוקרמן למד אצל יוואן גאלאמיאן בג'וליארד והשתלם גם אצל אייזק שטרן שגילה אותו בעת בקורו בארץ ב 1961.

 

מה כבר נאמר על וולרי גרגייב ועל תזמורת מרינסקי?: המנצח הבלתי נלאה הזה שלא זקוק לשרביט נצוח אלא לאצבעות ידיו בלבד על מנת לשלוט בתזמורת , פתח את סיפור הפסטיבלים בבאדן-באדן עם תזמורתו כבר בשנת 1998 ומאז לא פסק.

את תאטרון מרינסקי מספר 2 הוא יזם ופתח בשנת 2013 .

הוא נתמנה למנצחה הקבוע של המרינסקי הישן כבר ב-1988

התזמורת המהוללה נבחרה כטובה ביותר ברוסיה ובין הטובות בעולם.

ההסטוריה שלה נמשכת מזה 200 שנה וגדולי המלחינים נהרו אליה ובה הוצגו הצגות הבכורה של  האופרות: "פיק דאם", "רוסלן ולודמילה", "הנסיך איגור", "בוריס גודונוב" והבלטים המפורסמים אף הם "מפצח האגוזים" ו"סינדרלה"....

 

בערב זה בלטו כרגיל נגני המתכת, שצלצלו באולם המקסים המודרני והגבוה (6 קומות) מהגדולים שבאירופה.

נגינה זו באה לידי בטוי בערב ווגנר עליו אדבר מאוחר יותר וחלק מכך היה הדרן בדמות הפתיחה הקצרה של "המייסטרזינגר מנירנברג" שגרגייב "זרק" לנו כמקדמה..

 

ערב ברהמס: שכלל את הקונצ'רטו לפסנתר ותזמורת מספר 1 בבצוע הפסנתרנית הלן גרימו.

קונצרטו לכינור ותזמורת אופוס 77 עם הכנר ניקולאי זניידר.

הסמפוניה ה-1

מפתיע איך הפסנתרנית הצרפתייה ממוצא יהודי  , השברירית והעדינה מצליחה להתגבר על העוצמות והדרמה של הקונצ'רטו הסוער לעתים של ברהמס.

אבל גרימו הינה דמות מיוחדת במינה גם בחייה הפרטיים שלמדה להתגבר על קשיי החיים והמוסיקה לכל נושאיה ולכן גם הצליחה בנגינת הקונצ'רטו להגיע לקהל המאזינים ולקבל את תגובתם החיובית.

גרימו נחשבת לפסנתרנית דעתנית, עצמאית במחשבה ונגינה ויש שהשוו אותה לגלן גולד בגישתה ליצירה ולפסנתר.

 

ניקולאי זניידר, יליד קופנהגן, בן להורים ישראליים ממוצא פולני,המנגן אף הוא, על "חתיכת הסטוריה" , על  כינורו לשעבר  של פריץ קרייזלר, שנבנה בשנת 1741  על ידי גווארנרי דל ג'זו.

הקשר של זניידר עם גרגייב ותזמורתו , החל כבר מזה שנים , לא רק בנגינת כנור אלא גם בנצוח.

זניידר ניגן את הקונצ'רטו הקשה בצורה מרשימה , במיוחד בפרק השני "אדאג'יו" ,הפרק הלירי והמלודי היפהפה ,שנוגן כמקשה אחת וכאילו בנשימה אחת.

 

הערב הנועל את פסטיבל הקיץ של באדן-באדן, הוקדש לריכרד ווגנר ולאופרה האהובה ביותר מתוך "טבעת הניבלונגים" והיא "הוולקירה".

גולת הכותרת של הערב היה אמור להיות הטנור הלירי-דרמטי (שהוסיף את ווגנר לרפרטואר שלו), הלא הוא מיודענו הטנור יונאס קאופמן אותו שמעתי גם לפני כארבע שנים בבאדן באדן ברסיטל מגוון של לידרים .

כבר בערב הראשון של "וולקירה" בתאריך 7 ליולי, מודיע מנהל הפסטיבל כי קאופמן חולה ויוחלף על ידי הטנור אנדראס שאגר.

השאלה היתה , האם קאופמן יחלים עד 10 ליולי להופיע בתפקיד זיגמונד.

האופרה מוגשת בצורה קונצרטנטית ללא במוי או תלבושות,ומשתתפים בה גם הזמרים הבאים:

מיכאיל פטרנקו-הונדינג

רנה פאפ-ווטן

אווה-מריה ווסטברוק-זיגלינדה

אוולין הרליציוס-ברונהילדה

אקטרינה גובנובה-פריקה

לצערי הרב ,  לא הרגשתי כל כך טוב באותו ערב ונאלצתי לפרוש לאחר מערכה ראשונה.

כך "הפסדתי" את "דהירת הוולקיריות" המפורסמת ממערכה שלישית , שהשפיעה גם על במאי- סרטים נודעים כגון פדריקו פליני ב "שמונה וחצי" ויותר מאוחר בסרט "אפוקליפסה עכשיו" מאת פרנסיס פורד קופולה.

מה שמעניין בסרט של פליני וקושר אותו ישירות לבאדן באדן , היא הסצנה הארוכה ליד ה"טרינקהאלה"="אולם השתייה" , שם כולם לוגמים בכוסות מים מתוך המעיינות החמים ששימשו עוד את הרומאים העתיקים, תוך כדי השמעת "דהירת הוולקירות".

 

בכל מקרה התרשמתי שוב מהתזמורת ובעקר מחטיבת כלי המתכת ..

גרגייב מנצח ביד רמה על התזמורת הנענית לו כאיש אחד.

 

בין הזמרים שהשתתפו במערכה הראשונה, מאד התרשמתי מהסופרן הווגנרית הנהדרת אווה- מריה ווסטברוק ילידת הולנד שלא רק שרה יפה אלא התגברה בקלות על הטוטי ועל  הקרשנדו של התזמורת.

באותה מערכה הונדינג הוא הבס המצויין מיכאיל פטרנקו יליד סנט פטרסבורג העובד כבר שנים עם גרגייב בעירו ובעולם.

ואחרון , הטנור האוסטרי הצעיר שהחליף במפתיע וללא כל הכנה מוקדמת  גם בערב זה את יונאס קאופמן החולה ועל כך כולם מודים לו.

קולו של אנדראס שאגר, למרות שהוא בדרך כלל מצליח להתגבר על התזמורת היושבת על הבמה ( לא כנהוג בבתי אופרה שבהם היא יושבת למעשה מתחת לבמה או מתחת לגובה הבמה כנהוג בתל-אביב) , נשמע  לעתים  מאולץ וקצת "מלאכותי" עם צורה של "נביחות" , שאינו יכול להתמודד עם הבל-קנטו הנעים והשוטף  של יונאס קאופמן וחבל שכך .

 

בכל מקרה-באדן באדן  ורמת הקונצרטים המופגנת בפסטיבלים שלה, בהחלט מומלצת גם לחובבי מוסיקה .

 

מתי זיתי-אלבוים

יולי 2016

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

הכותב הוא רו"ח, עתונאי ומבקר מוסיקה, חבר באגודת העתונאים תל-אביב. חוקר, עורך ומגיש סידרת תכניות על "גדולי הטנורים של העבר" ב"קול המוסיקה". עד כה שודרו 16 תכניות בנות 2-3-6 שעות כ"א.

 

רוצים לפרסם את דעותכם ב"פרשן"? גם אתם יכולים! לחצו כאן

 

גולשים יקרים, הכותבים באתר משקיעים מזמנם בשבילכם, בואו ניתן להם תגובה! כתבו למטה (בנימוס) את דעתכם.

דרג מאמר:          
תגובות לכתבה זו התקבלה תגובה אחת לקריאת כל התגובות ברצף
1.
שוב עשית את זה.....
מובי דיק 22.07.16 (06:18)