1801תז הקאמרית-רומה -בטהובן,שופן.הוכמן,מנדלסון
צילומים-אלי ליאון
אמש שמעתי בתז הקאמרית הישראלית קונצרט יפה.ניגנו בו יצירות מאת בטהובן,שופן ויצירה ישראלית יפה מאוד מאת גלעד הוכמן.
בדרך כלל כאשר תזמורת מנגנת יצירה ישראלית מנגנים אותה כראשונה בקונצרט ,אולי,כדי שהקהל שאינו רוצה לשמוע יצירה ישראלית,ולצערי,יש רבים כאלו, יוכל לאחר במקצת לקונצרט ולא לשמוע אותה.
כאן היא נוגנה באמצע הקונצרט.
הקונצרט התחיל עם הפתיחה קוריאולן מאת בטהובן.הביצוע היה מרשים,טוב מאוד.מבריק שסחב את נגני התזמורת.
קוריאולן היה גיבור מצביא רומאי ויש גם מחזה באותו השם מאת שיקספיר.
לפני הקונצרט הגב' אירנה פרידלנד הרצתה על הגיבורים אצל בטהובן.
בחלק מהקונצרטים היא נותנת לפני התחלת הקונצרט, בדרך כלל בשעה 18.30 ,הרצאות הקשורות קשר כל שהוא עם הקונצרט.
הרצאותיה מענינות מאוד והן מלוות בנגינה בפסנתר על ידה ודוגמאות בוידאו המוקרנות על מסך רחב באולם.
משום מה ,הרצאות אלו מתפרסמות פעם בשנה בלבד בחוברת השנתית ולא בפרסומות שהזתמורת מפרסמת על כל קונצרט וקונצרט.אין זכר בפרסומים אלו שיש לפני הקונצרט הרצאה וכך קהל המינויים שלא זוכר מה שפורסם בתחילת השנה ,וכאשר מתענינים , לא תמיד ,כדי לא להגיד אף פעם,לא מקבלים אינפורמציה מספקת על ההרצאות או בכלל.
רצוי מאוד שהתזמורת כאשר מתקיימת הרצאה כזו לפרסם ביחד עם תכנית הקונצרט גם את העובדה שלפני הקונצרט יש הרצאה ולציין את הנושא ושעת ההרצאה ולא להסתפק בפרסום בחוברת של העונה כולה תחילת השנה.
הרצאות אלו ניתנים לבאי הקונצרט ללא תשלום נוסף וכאשר שאלתי בהפסקה מינויים שבאו לקונצרט האם ידעו שיש הרצאה לפני הקונצרט ,כמעט כולם לא ידעו על כך וחבל.
ברצוני לציין שמאז אריאל צוקרמן מונה למנהל המוסיקלי של התזמורת , רמתה עלתה,היא נשמעת אחרת ,בצליל וביצוע נהדרים והאולם תמיד מלא.
בהמשך שמענו בביצוע הפסנתרן אלכסנדר קורסנטיה את הקונצ'רטו מס2 מאת שופן.
קורסנטיה יליד גיאורגיה נולד בטביליסי וחי בארצות הברית שימש כפרפסור לפסנתר באקדמיה למוסיקה ולמחול על שם רובין בירושלים ומבקר רבות בישראל.
הוא זכה בתל אביב בתחרות הבינלאומית ע'ש רובינשטיין ב1995 בפרס הראשון.
הקונצ'רטו מתחיל בפתיחה תזמורתית ארוכה עד שהפסנתר מצטרף.
קורסנטיה מנגן ברגש רב,בחוזק ובכח עד כדי כך שתוך כדי חלקים מהיצירה הלחיים שלו רועדות עם כל צליל .
נגינתו סולידית ללא גינונים מיותרים ,טכניקה נהדרת וצליל חם רגשני במקומות הנכונים.נגינתו וירטואוזית.היא עוצמתית ולעתים מעפילה על התזמורת.
בזמן הנגינה הוא מרוכז כולו במוסיקה וחי אותה.מרגישים זאת בהבעות הפנים.
הוא מכוון כל הזמן את מבטו אל הפסנתר ומתבונן בקלידים.
נגינה מעולה ביותר.ביצוע טוב מאוד הראוי לציון.
בהמשך הקונצרט שמענו את יצירתו של הישראלי גלעד הוכמן יליד הרצליהביצוע היה מרשיםה .הוא צעיר הזוכים בפרס ראש הממשלה למלחינים וכן זוכה פרס ושינגטון לשנת 2017.
היצירה מאוד יפה.מתחילה בצורה איטית בצלילים מתמשכים וקצב איטי ביותר.
זאת אמנם מוסיקה מודרנית אך מלודית נעימה לאוזן ולא צורמת את האוזן.
ביצירה כלי הנשיפה במרכז.יש בה מוטיבים ריקודיים ישראליים .
היצירה שואבת את כוחה משירה של נאוה סמל 'דבר אלי מדברית" כאשר השיר נכתב במיוחד עבור יצירה מוזיקלית זו.שם היצירה של הוכמן "קול קורא במדבר'.היצירה מתארת בצלילים את הנוף המדברי.
היצירה הולחנה בשנת 2006 בהזמנת ברק טל מנצחה של אנסמבל סולני תל אביב
הקונצרט הסתיים בביצוע הסימפוניה מס 4 האיטלקית שמנדלסון קיבל השראה לכתיבתה מנסיעות שערך באיטליה ובמיוחד בונציה,מילנו,רומה ונפולי.דבר נוסף שדירבן אותו לכתוב אותה היו ה100 לירות סטרלינג שהציעה הפילהרמונית של לונדון בה נערכה הבכורה בניצוחו של מנדלסון בשנת 1833.היצירה מאוד פופולרית ,מנוגנת לעתים קרובות ורוח עליזה נושבת משמיעתה.
הביצוע היה מרשים.
לראות או לא לראות; קונצרט יפה.יצירה ישראלית נהדרת.כדאי היה לשמוע.
נכתב על ידי אלי ליאון elybikoret היום 12.1.2020 שעה 11.34
אלי ליאון
elybikoret@gmail.com
www.elybikoret.022.co.il
03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי
חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה
מבקר התרבות של דעתון ושל הפורטל שלנו
מבקר תרבות גם בעסקים,ק. דה מרקר,תפוז,פרשן
WORD PRESS