תערוכה יוצאת דופן מוצגת עתה במוזיאון ישראל בשם "ככל הנראה" שנבנתה ע"י האוצרים נורית גושן ועודד פרידלנד.
בתערוכה לוקחים חלק מעצבים,ארכיאולוגים וחפצים מסתוריים. הקהל אף הוא מוזמן לפתור את זהות החפץ ושימושו. כל חפץ המונח בארון זכוכית הגיע לכאן עם "תיק" שמן כי יש לדעת שכל פריט ארכיאולוגי עובר פרוצדורה לא מעטה. הוא הופך להיות מעין צופן להבנת אורח החיים של תקופתו ולכן לפניו עוד דרך ארוכה כדי שיקבעו את ה-DNA שלו. ראשית בוחנים את ההקשר הארכיאולוגי בינו ובין הסביבה שמצאו אותו בה. אחר יפנו לתיאור האנליטי שלו לאורך כל השלבים ישולבו במחקר חוקרים מתחומי מדע שונים, כמו כימאים ומהנדסי חומרים שונים כדי לחשוף סימנים נסתרים שנעשו על גוף החפץ לדעת מה הם תכונותיו. ישנן עוד אפשרויות ,כמו מקורות כתובים מהעולם העתיק התורמים רבות להבנת הכנתם ושימושם של החפצים שנמצאו.
ולמרות שכל חפץ כזה עבר את כל תהליכי ההזדהות ולא נמצאו פתרונות החלטתיים לגביו ,הוא עובר דרך מסננות לעולם
הדימיון וההומור והשאלות שתשאלנה על ידי "החוקרים" יהיו בערך כך : ככל הנראה הוא היה... אולי ושמא ..יכול היה להיות... היתכן שהוא.... ולבסוף אולי להשאירו כפי שהוא,לא פתור,עלום.
מתוך 10 דוגמאות לפריטים עלומים אלה בחרנו 4 ועוד אחד שניתן כציידה לדרך,תעלומה אחרונה ומרתקת במיוחד.
חפץ 1 - קערה שנמצאה בחפירות תל מגידו צורתה ועיטורה אופיניים לתקופת הברונזה התיכונה. גליל מזדקר ממרכזה ובראשו גביע מעוטר. ההשערה היתה שאולי הוא חפץ פולחני אולם ההצעה נדחתה מאחר ולא נמצאו בה סימני שימוש. המעצב פרידלנד מציע "להפוך" את הקערה לנרגילה בעלת פיה וצינור יניקה ארוך.
חפץ 4 - בקבוק בצורת קרן עשוי מחרס נמצא במערת קבורה בבית שמש כשלצידו עוד מנחות אחרות. גופו הצר מעוטר בציור גאומטרי וידיותיו הקטנות מנוונות. משערים שפיו צומצם משום שהכיל נוזל יקר. המעצבים שטיינבוק ופרידמן בעלי חוש הומור הציעו ואף הכינו מודלים של כלי לאיש דתי, מנורת שמן תלויה, בקבוק אומץ לחייל או כלי הרחה למת.
חפץ 5 - קנקן "טורפדו" אחד מקבוצת קנקנים גסים ומאורכים שנמצאו במקדש בן 6000 שנה בגילת שבנגב. הם מכונים כך בהשראת מלחמת המפרץ הזמן בו נערכו החפירות. המעצב לוקה אור העלה 3 פתרונות :חללו הצר נתן לו רעיון שלפניו תבנית ליציקת מטילי נחושת או שמא אופיו הגס ומשקלו שמש עוגן או משקולת לחיזוק האוהל.
חפץ 9 - גרזן יעלים.זהו אחד מהתעלומות הגדולות של האוסף הארכיאולוגי במוזיאון ישראל. ב-1961 גלתה משלחת סוקרים בראשות פסח בר-אדון מטמון ובו 442 חפצים רובם עשויים מנחושת שנמצאו עטופים במחצלת וטמונים במערה במצוק נחל משמר מהתקופה הכלקוליתית האלף ה-5 לפני הספירה. מדוע הם הוטמנו ומה היה שימושם,אולי הם חפצי פולחן ששמשו במקדש או כלי עבודה ולחימה. היעל המעטרת את הגרזן אופינית לאמנות התקופה. הקרניים סמלו כח וחיוניות. הפרשנות רואה בחפץ כמין ראש שבט של אלוהות המופקדת על עדרי צאן ועבודה חקלאית. בני משפחת בר אדון מלווים למעלה מ-60 שנה את החפץ ומבינה שבלי תגלית חדשה פשרו של המטמון ימשיך להיות עלום.
חפץ 10 - בקבוק זוכית מהתקופה המוסלמית בעל 2 ידיות וגופו מחולק לימין ושמאל. בקבוק כזה נקרא בקבוק גלוק-גלוק על שום הצלילי בעת מזיגת הנוזל ממנו. ענבל הופמן ואביגיל טלמור הכינו סרטון הומוריסטי ואסתטי בו הן מציעות רשת רחבה של הקשרים לתקופה הרומית והמוסלמית. הן חשבו על נוזלים שונים שבקבוק כזה היה יכול להכיל : בושם,סבון,משקה אלכוהולי אפילו שתן והכל בתיאור של דמויות מצוירות זזות ומדברות.
ולבסוף החפץ אותו ציידו המארגנים כציידה לדרך ,עשוי מחרס גובהו 45 ס"מ רוחבו 8 ס"מ,בראשו חור למתלה:מתחת יוצא ראש של פר וגפיו הקדמיים. דגם רשת מצויר מעטר את החפץ המענין הזה.. הוא נמצא במגידו באזור של ארמונות ובתי עשירים כנראה שמקורו כחפצים דומים שהגיעו מקפריסין. כל המתלים הם מתקופת הברונזה המאוחרת בני יותר מ-3000 שנה.
בכל חפץ שהעלנו כאן קבלנו את "הפתרונות" המשוערים ע"י הארכיאולוגים והמעצבים עצמם. כאן נסיים כמה מהניחושים של המבקרים ברובם ילדים שנרשמו בכרטיסיות : מגרד קוקוס ידני,סכי עיניים לעופות, רצועת רגל לגלשן, סוגר תחתי לכיור,סדן סנדלרים, מחזק פתילות לשבת וחג.
ואולי מכאן יצמח הדור הבא של מעצבים וארכיאולוגים.