ביקורת לקונצרט של תז' רשל"צ באופרה ת"א. יצירות מאת חיים פרמונט, סרגי רחמנינוב, ריכרד שטראוס.
התזמורת הסימפונית הישראלית רשל"צ תמיד בוחרת בתכניות מענינות ומיוחדות בקונצרטים שלה. בכל קונצרט היא משתדלת שתיהיה לפחות יצירה אחת לא שיגרתית או ביצוע לא שיגרתי. הפעם זו היתה יצירתו "שירה לישראל", בביצוע בכורה עולמי, של חיים פרמונט-מלחין הבית של התזמורת. יצירה זו נכתבה כמחזור של שישה שירים לסופרן, מקהלה ותזמורת. נבחרו שישה שירים המסמלים את שישים שנות המדינה מאת משוררים ישראליים.
השירים שנבחרו לדברי המלחין, מיצגים או מבטאים הלכי רוח שונים בהוויה הישראלית. לדבריו היצירה עוסקת בתקוה, באמונה, במחאה, בשלווה, בדאגה כו'. נבחרו שירים מאת רוני סומק, דליה רביקוביץ, יהודה עמיחי, אריה סיון, א"צ גרינברג ואמיר גלבוע.
היצירה מתחילה בסיגנון המקובל כישראלי עם תיפוף קל בקונגס(כלי הקשה ארוכים). היצירה יפה, ערבה לאוזן כתובה היטב ונעים מאוד להאזין לה אך לדעתי אם כוונות המלחין היו כנאמר לעיל, השם של היצירה לא התאים ל60 שנות המדינה. כאשר שומעים אותה בשלמותה היא דומה יותר לקינה, אולי רקויאם חילוני אך לא משהו חגיגי שמח עליז המבטא 60 שנות של מדינה מתפתחת, משגשגת, שמחה ועליזה ביום חגה.
כמה מילים על הביצוע. הסולנית מרב ברנע-סופרן אולי יש לה קול יפה אך היא לא התאימה ליצירה. אי אפשר היה לשמוע את קולה ברצף אלא הטונים הגבוהים שלה בלבד שהתקבלו כצרחות מפעם לפעם כי לא נשמעה כאמור שירה רצופה. ההיגוי של מקהלות האיחוד ועדי-מקהלה ישראלית צעירה- היה גרוע ואי אפשר היה להבין את המילים גם כאשר עקבת אחריהן בתכניה. היצירה מסתימת עם חצוצרות ופעמונים אך למרות זאת נשמעת כמלאת מסתורין, פחד, קדרות. הניצוח של דן אטינגר ונגינת התזמורת היו טובים מאוד. כשמתעלמים מהפגמים שציינתי היצירה מרשימה.נהנתי ממנה ומצפה לשמעה בביצוע אחר.
התכנית כללה גם את הקונצרטו לפסנתר מס'2 מאת רחמנינוב עם הסולנית האורחת צ'ינג יון הו-זוכת תחרות רובינשטיין 2008. נגינתה היתה מעולה, וירטואוזית עם רגש במקומות הנכונים אך בתחילת הפרק הראשון המפורסם נגינתה לא נשמעה כי כוסתה כמעט לגמרי על ידי התזמורת. בהמשך הדבר תוקן. לסיום נוגנה הפואמה הסימפונית דון ז'ואן מאת ריכרד שטראוס בצורה מצוינת כאשר כלי הנשיפה הצטינו בביצוע. רעיון יפה של המנצח היה להוציא בתחילת הקונצרט טלפון סלולרי מתוך הפסנתר הפתוח כדי להזכיר לקהל לכבות אותם שלא יפריעו במהלך הקונצרט.
לראות או לא לראות: קונצרט עם תכנית טובה, מענין וטוב פרט למה שציינתי.